SM, een model dat deel uitmaakt van het erfgoed van DS Automobiles, keert terug in de vorm van een designstudie die te zien is in Chantilly Arts & Elegance. Het is een uniek werk gemaakt door DS DESIGN STUDIO PARIS om tien jaar kunst en elegantie te vieren.
Een verhaal tussen DS Automobiles en zijn gemeenschap
In het voorjaar van 2020 deelde DS Automobiles zelfs een reeks schetsen genaamd #SM2020 op zijn sociale netwerken. Deze tekeningen waren het resultaat van een interne creatieve wedstrijd tussen de ontwerpers van DS DESIGN STUDIO PARIS over een herinterpretatie van de majestueuze SM die in 1970 werd geïntroduceerd. Het team van DS DESIGN STUDIO PARIS werkt regelmatig aan de erfenis van de historische DS en SM, door middel van schetsen die hun creativiteit de vrije loop laten en hun denken aanwakkeren.
“We wilden verder gaan”, zegt Thierry Metroz. “We willen onze nalatenschap koesteren door middel van onze iconen, namelijk de DS en SM. Daaruit halen we onze toewijding aan avant-garde design.”
Meer dan alleen een eerbetoon
SM TRIBUTE is meer dan alleen een eerbetoon, het viert tien jaar kunst en elegantie sinds de oprichting van DS Automobiles en zijn deelname aan de eerste Chantilly Arts & Elegance, terwijl het bijdraagt aan toekomstgericht onderzoek door DS DESIGN STUDIO PARIS.
Een ode aan de SM en een zeer actuele ontwerpstudie
Er is geluisterd naar de boodschap die de DS Automobiles-gemeenschap heeft overgebracht. Het team van DS DESIGN STUDIO PARIS werkte alsof SM zich de afgelopen vijf decennia had blijven ontwikkelen.
De SM, geboren aan het begin van de jaren 1970, belichaamde het toppunt van Franse auto-innovatie. Deze grand tourer was een echte concentratie van technologie. De aerodynamische vormgeving, ontworpen door Robert Opron, was zowel elegant als avant-gardistisch. Onder de motorkap zorgde een krachtige V6 voor uitzonderlijke prestaties op de weg. Maar wat de SM echt tot een opmerkelijke auto maakte, was de hydropneumatische vering, geërfd van de DS, die hem een ongeëvenaard rijcomfort en een voorbeeldige wegligging gaf. De SM blijft vandaag de dag een cultmodel, gewild bij verzamelaars over de hele wereld. Zijn unieke mix van comfort, prestaties en innovatie maakt hem tot een echte autolegende.
Zorgvuldig interieur
Als de SM indruk heeft gemaakt, dan is dat ook te danken aan het luxueuze en zorgvuldige interieur. De hoogwaardige materialen, de precisieconstructie en de berekende ergonomie zorgden voor een bijzonder verfijnde sfeer binnenin. Het dashboard, met zijn ronde instrumenten en kenmerkende stuurwiel, was zowel functioneel als esthetisch. De SM was ook zeer goed uitgerust voor die tijd, inclusief airconditioning en stuurbekrachtiging. Naast zijn dynamische karakter was de SM een auto die in staat was om eersteklas comfort te bieden aan zijn inzittenden.
De uitgebreide bi-tone look werd uitgewerkt rond een herinterpretatie van de Gold Leaf-kleur die in 1971 in de brochure stond, met een satijnvernis bewerkt met een handgemaakte patina en gecombineerd met een speciaal gekleurd zwart.
Dit jaar wordt SM TRIBUTE vergezeld door een breed scala aan SM’s die te zien zijn in het verzamelaarsdorp. Bezoekers kunnen dankzij l’Aventure DS een vierdeurs SM OPERA, een SM MYLORD cabriolet, een race-SM die deelnam aan de 24 uur van Spa-Francorchamps in 1974, een SM PROTO die al te zien was op de Rétromobile van 2023 en andere SM’s in verschillende kleuren van de Euro SM Club zien of herontdekken.