In navolging van de E-LION Day die in januari 2023 werd geïnitieerd, toont Peugeot tijdens E-LION Day 2024 opnieuw zijn toewijding aan duurzaamheid met de aankondiging van belangrijke ontwikkelingen die de ambities van het merk ondersteunen. Peugeot zet zich in voor een radicale transformatie om tegen 2025 het leidende EV-merk op de Europese markt te worden. Peugeot heeft momenteel het breedste EV-aanbod van alle Europese volumemerken en wil klanten overtuigen om aan deze evolutie deel te nemen. Het merk richt zich daarbij op verschillende initiatieven om emissievrije mobiliteit toegankelijk, eenvoudig en zorgeloos te maken.
Vijf ‘E-pijlers’
Het E-LION-project vormt de kern van de strategie van PEUGEOT om te bouwen aan de duurzame mobiliteit van de toekomst. Het betreft een alomvattende 360°-aanpak die veel verder gaat dan alleen het elektrificeren van auto’s en gebaseerd is op vijf ‘E-pijlers’:
- Ecosystem: een ecosysteem van producten en diensten, gebaseerd op oplossingen van Stellantis.
- Experience: ervaringen voor de klant, van begin tot eind.
- Electric: een volledig elektrisch modelgamma tegen het einde van 2024.
- Efficiency: maximale prestaties met een minimaal elektriciteitsverbruik.
- Environment: een duurzaamheidsdoel en de inzet om tegen 2038 Carbon Net Zero te worden.
Twaalf elektrische modellen waaronder negen personenauto’s
In navolging van de reeds bestaande, 100% elektrische PEUGEOT E-208, E-2008, E-308, E-308 SW, E-3008, E-Rifter, E-Traveller, E-Partner, E-Expert en E-Boxer wordt het EV-aanbod van PEUGEOT in 2024 verder uitgebreid met de nieuwe E-408 en E-5008. Dit aanbod van negen personenauto’s en drie lichte bedrijfswagens (LCV’s) vertegenwoordigt het grootste EV-aanbod van alle Europese volumemerken.
Tevens sloot PEUGEOT het jaar 2023 af als EV-leider in het Europese B-segment dankzij de onverminderd populaire E-208 en E-2008. Daarnaast is het merk marktleider in het elektrische LCV-segment in Europa. Als Franse autofabrikant is PEUGEOT ook verheugd te mogen melden dat het – volgens het jaarlijkse onderzoek van YouGov – voor het vijfde opeenvolgende jaar het favoriete automerk in Frankrijk is.
Inspelen op zorgen en behoeften van klanten
PEUGEOT zet zich in om emissievrije mobiliteit over de gehele modellenreeks toegankelijk te houden. Dit komt met name tot uiting in het ‘PEUGEOT Customised Lease’-aanbod waarbij de termijnen zich aanpassen aan de afgelegde kilometers. Circa 20% van de E-208-klanten in Frankrijk kiest voor dit aanbod. Daarnaast maakt de nieuwe PEUGEOT E-208 deel uit van het ‘My Electric Lease’-plan van de Franse overheid, met een maandtarief vanaf slechts € 99, waardoor ook lagere inkomensgroepen en jongere generaties toegang krijgen tot elektrische mobiliteit.
Integratie van ChatGPT in alle Peugeot-modellen
PEUGEOT tilt de klantervaring – één van de vijf pijlers van het E-LION-project – naar een nog hoger niveau door ChatGPT-technologie aan te bieden in alle personenauto’s en bedrijfswagens van het merk (eerst in vijf testmarkten voorafgaande aan de bredere uitrol in de tweede helft van 2024). De bekende AI-assistent wordt geïntegreerd in de PEUGEOT i-Cockpit® en fungeert als partner voor talloze vragen en verzoeken over alle soorten onderwerpen via de ‘OK PEUGEOT’-spraakassistent.
Peugeot, een speler in de circulaire economie
Een andere pijler van het E-LION-project is het creëren van een compleet ecosysteem. Stellantis ontwikkelt activiteiten voor de circulaire economie in lijn met zijn ‘4R’-strategie: Remanufacture, Repair, Reuse en Recycle. PEUGEOT maakt deel uit van deze aanpak door niet alleen meer duurzame materialen te gebruiken, maar ook minder materialen in z’n totaliteit. Daarnaast wordt de levensduur van materialen verlengd en recycling aan het einde van de levensduur gegarandeerd. De nieuwe PEUGEOT E-3008 bestaat bijvoorbeeld voor 23% uit gerecyclede materialen, waaronder staal en polymeren.