Performance en comfort gecombineerd: de nieuwe Ford Puma ST Powershift

  • Ford introduceert nieuwe Puma ST Powershift met krachtigste variant van prijswinnende 1,0-liter EcoBoost driecilinder en soepele zeventraps automaat met dubbele koppeling
  • Door Ford Performance ontwikkelde mild-hybrid aandrijflijn combineert energiek, naadloos schakelen met een vermogen van 125 kW (170 pk) voor veelzijdige dagelijkse bruikbaarheid
  • Puma ST Powershift met extra sportief chassis, geoptimaliseerde wielophanging, een rijke premium uitrusting en een nieuwe ST-carrosseriekleur: Azura Blue

Ford maakt het rijplezier van Ford Performance voor een grotere doelgroep toegankelijk met de introductie van de Puma ST Powershift1 met 48-volt mild-hybrid technologie. Deze nieuwe modelversie combineert een soepel schakelende zeventraps automaat met de krachtigste versie van de meermaals bekroonde 1,0-liter EcoBoost-driecilinder ooit. De levering start eind tweede kwartaal van 2023. Prijzen maakt Ford binnenkort bekend

 

 

Met behulp van 48-volt mild-hybride technologie komt het systeemvermogen van de Powershift-aandrijflijn uit op 125 kW (170 pk) met een maximumkoppel van 248 Nm2. De zeventraps Ford Powershift-automaat met dubbele koppeling en schakelflippers staat garant voor een energieke rijervaring en dagelijkse bruikbaarheid.

De Powershift-variant van de Ford Puma ST is de type-aanduiding Sports Technologies volledig waardig. Hij heeft het geoptimaliseerde chassis van de in 2020 geïntroduceerde Puma ST1,3 en profiteert ook van dezelfde op prestatiegerichte verbeteringen, zoals een aangescherpt onderstel voorzien van een stijvere torsieas, een speciale stabilisatorstang en sportiever afgestemde schokdempers.

De Ford Puma ST Powershift combineert prestaties met comfort, compromisloze binnenruimte en innovatieve praktische oplossingen – waaronder de Ford MegaBox. De acceleratie van 0-100 km/u bedraagt slechts 7,4 seconden en het gemiddelde brandstofverbruik komt uit 6,3 l/100 km (144 g/km CO2).

“Het Ford Performance-team deed een beroep op al zijn ervaring bij het ontwikkelen van de originele Puma ST om ST-kenmerkend rijplezier te bieden zonder de bruikbaarheid van onze compacte SUV te verliezen. Onze nieuwe Powershift-variant is zelfs nog veelzijdiger. We gebruiken 48-volt mild hybrid-technologie. Niet alleen om de efficiëntie te verbeteren, maar ook om het piekvermogen en koppel te verbeteren”, zegt Stefan Muenzinger, Ford Performance Manager, Europa. “De meermaals bekroonde 1,0-liter EcoBoost-motor wordt gecombineerd met een met paddle-shift bedienbare Ford Powershift-transmissie met zeven versnellingen en dubbele koppeling – een combinatie van een energieke rijervaring en dagelijkse bruikbaarheid.”

ST prestaties en mild-hybrid efficiency

De 1,0-liter EcoBoost Hybrid 48-volt mild hybrid-technologie – leverbaar sinds de lancering van de Puma in 2019 – is verbeterd om nog hogere prestaties te leveren voor de Puma ST Powershift. Het mHEV-systeem zorgt voor snellere energieterugwinning, waardoor de 48-volt lithium-ionbatterij sneller kan worden opgeladen.

Het gevolg? De door een tandriem aangedreven geïntegreerde starter/generator (BISG) kan voor een langere boostperiode extra koppel leveren voor verbeterde prestaties bij een lager motortoerental. Bovendien maakt de verhoogde energierecuperatie nog eens 10 pk elektrische ondersteuning van de BISG mogelijk om het piekvermogen te verhogen.

Door unieke softwaretuning voor de direct ingespoten driecilinder turbobenzinemotor realiseert Ford een bijna 10 procent hoger piekvermogen ten opzichte van de 114 kW (155 pk) sterke 1,0-liter EcoBoost Hybrid-motor. Met een vermogen tot 125 kW (170 pk) bij 5.750 toeren per minuut en een koppel van 248 Nm bij 3.000 toeren per minuut, produceert de Puma ST Powershift precies twee keer zoveel vermogen per liter als een Focus ST170 uit 2002.

De Ford Puma ST Powershift profiteert van dezelfde actieve uitlaatkleptechnologie als de Puma ST voor betere prestaties en een kenmerkend ST-motorgeluid bij acceleratie. De actieve uitlaatklep blijft gesloten in de Drive Modes Normal- en Eco voor alledaagse verfijning, maar gaat open in de Sport-modus om het sportieve geluid te versterken.

“De combinatie van een compacte verbrandingsmotor en geëlektrificeerde technologie helpt het brandstofverbruik en de emissies te verminderen en zorgt voor bruikbare prestaties. Samen met de opnieuw gekalibreerde Powershift-transmissie levert de aandrijflijn efficiënte prestaties en emotioneel rijplezier in de ST”, zegt Muenzinger.

Powershift voor maximale controle

In de volautomatische modus zorgt de versnellingsbak met dubbele koppeling voor soepel schakelen, moeiteloos rijgemak en comfort – met name stop-startverkeer – door de mild hybrid-aandrijflijn op een optimaal toerental te houden voor maximale efficiëntie. Bij vol gas kan de automaat in één keer tot drie versnellingen terugschakelen voor maximale acceleratie bij inhalen. In de rijmodus Sport houdt de zeventraps automaat lagere versnellingen langer vast voor een sportiever rijkarakter. De zeventraps automaat biedt ook de mogelijkheid om handmatig te schakelen met paddles achter het stuurwiel.

Dankzij de zeventraps Powershift-automaat kan Adaptive Cruise Control4 samen met ‘Stop & Go’ de auto volledig tot stilstand brengen en weer laten optrekken als de file binnen drie seconden weer op gang komt. Duurt het langer dan drie seconden, dan volstaat een druk op de knop of het gaspedaal om de auto weer in beweging te krijgen. Een andere nieuwe optie is Remote Start5 via de FordPass App6.

Hoogwaardig ST chassis

De gepatenteerde zogenoemde force vectoring-veren van Ford verhogen de stabiliteit, wendbaarheid en respons van de Puma ST. De in een specifieke richting gewikkelde en ook wielspecifieke veren zorgen dat krachten die in bochten optreden, rechtstreeks door de veren worden verwerkt, voor een grotere laterale stijfheid van de auto.

De veertechniek werkt in combinatie met Hitachi twin-tube frequentiereactieve dempers aan de voor- en achterwielen. De dempers hebben de stijfheid die nodig is voor optimale stabiliteit in combinatie met het vermogen om kleinere oneffenheden te absorberen voor comfort op hoge snelheden. Specifieke aanslagrubbers zijn toegepast om de controle te behouden bij hoge veerbelastingen.

De stuurinrichting van de Puma ST heeft een overbrenging van 11,4:1 – bijna 25 procent directer dan die in de standaard Puma. Met aangepaste fusees, kortere stuurarmen en de directere overbrenging reageert de Puma ST directer op het insturen van een bocht. Dit wordt verder versterkt door Torque Vectoring Control4, dat de wegligging verbetert en onderstuur beperkt door in bochten remkracht uit te oefenen op het voorwiel in de binnenbocht.

De remprestaties zijn ook geoptimaliseerd voor de pure ST-rijervaring. De remschijven voor zijn met een diameter van 325 mm 17 procent groter dan die van de standaard Puma. De rembekrachtiging van de Puma ST is afgestemd op maximale controle, pedaalgevoel en feedback die vereist zijn voor sportief rijden. Ook is het remsysteem afgestemd op energierecuperatie van de aandrijflijn waardoor het afremmen op de motor wordt versterkt.

Design combineert vorm met functie

De voorbumper is voorzien van een zogenoemde splitter, waarop de naam Ford Performance in reliëf is aangebracht. De splitter verhoogt de downforce op de vooras tot wel zo’n 80 procent, wat weer zorgt voor meer tractie en stabiliteit. De grote dakspoiler helpt ook de aerodynamica te optimaliseren. In de achterbumper is een diffuser geïntegreerd. De voor ST kenmerkende boven- en ondergrilles zijn ontworpen voor meer koeling van de motor.

De nieuwe Ford Puma ST Powershift is leverbaar met een nieuwe ST-only carrosseriekleur genaamd Azura Blue. In totaal zijn er zes lakkleuren verkrijgbaar. Het dak is glanzend zwart. De randen van de grille, de sierlijsten aan de zijkanten, de spiegelkappen en de dakspoiler zijn eveneens in zwart afgewerkt. De B-segment SUV is standaard voorzien van lichtmetalen 19-inch velgen die zijn afgewerkt in Magnetite.

In het interieur vallen diverse zaken op, zoals de door Ford Performance ontwikkelde sportstoelen afgewerkt met hoogwaardig Sensico-materiaal. Verder heeft de Puma ST Powershift een draadloos oplaadstation voor smartphones, Quickclear verwarmde voorruit, parkeersensoren voor en achter, ruitenwissers met regensensor, FordPass Connect-modem7 en Ford’s SYNC 3 communicatie- en entertainmentsysteem8 compatibel met Apple CarPlay en Android Auto™8,9. Het aanbod rijhulpsystemen bestaat onder meer uit Pre-Collision Assist met Active Braking4, Active Park Assist4, Cross Traffic Alert met Active Braking4 en Intelligent Speed Limiter4.

Ook het exclusieve interieur van de Puma ST biedt compromisloos de beste bagageruimte in zijn klasse, met een inhoud van 456 liter inclusief de innovatieve Ford MegaBox. De flexibele bagageruimte omvat onder de laadvloer10 een extra bergruimte van 80 liter en ruim 30 centimeter diep, zodat met gemak twee planten of twee golftassen rechtop kunnen worden vervoerd.

# # #

1 Het vermelde brandstof- en energieverbruik, de CO2-uitstoot en elektrische actieradius zijn gemeten volgens technische reglementen en specificaties van het Europese reglement (EG) 715/2007 en (EU) 2017/1151, geheel volgens de WLTP-testmethode. De toegepaste standaardtestprocedures maken vergelijking tussen verschillende voertuigtypen en verschillende fabrikanten mogelijk.

2 Maximale prestaties bepaald door testprocedure UN Global Technical Regulation-21 (januari 2021).

3 Puma ST 1,5-liter EcoBoost gehomologeerde CO2-emissies 149-155 g/km WLTP, gehomologeerd brandstofverbruik 6,6-6,8 l/100 km WLTP.

4 Rijassistentiesystemen zijn aanvullende systemen om rijden veiliger te maken en vervangen niet de aandacht, het oordeel en de noodzaak om de auto te besturen.

5 In regio’s waar dit wettelijk is toegestaan

6 FordPass-app – geschikt voor bepaalde smartphone-platforms – is beschikbaar via download. Tarieven voor berichten en data zijn mogelijk van toepassing.

7 Beschikbaar Qi draadloos opladen is mogelijk niet compatibel met alle mobiele telefoons.

8 Afleiding brengt de verkeersveiligheid in gevaar. Gebruik tijdens het rijden zo mogelijk stemcommando’s en bedien geen mobiele apparaten met de hand. Sommige functies zijn mogelijk geblokkeerd terwijl het voertuig in een versnelling staat. Niet alle functies zijn compatibel met alle telefoons.

9 Functies moeten mogelijk worden geactiveerd.

10 Laadvermogen beperkt door gewicht en gewichtsverdeling.