Zowel de personenauto’s als de lichte bedrijfsvoertuigen van Opel hebben één ding gemeen: ze zorgen te allen tijde voor een ontspannen rit met tal van ultramoderne actieve en passieve veiligheidssystemen. Veiligheid is een traditie bij Opel, in elke voertuigklasse. Opel was en is altijd zijn tijd en wettelijke vereisten vooruit, zoals blijkt uit de nieuwste EU-regelgeving en een terugblik op ongeveer vijf decennia. Opel rust alle modellen standaard uit met veiligheidsgordels sinds 1973, drie jaar voordat veiligheidsgordels verplicht werden. In 1974, precies 50 jaar geleden, gaf Opel ook een visionaire kijk op de veiligheidstechnologie van de toekomst.
Opel Safety Vehicle
Het Opel Safety Vehicle, een bijna-productiestudie op basis van de Kadett C, overleefde een frontale botsing met een snelheid van 40 mijl per uur, of bijna 65 km/u, en zette een belangrijke koers uit voor de verdere ontwikkeling van veiligheidsvoorzieningen. De botssnelheid in mijlen gaf het Kadett-testvoertuig zijn naam: OSV 40.
OSV 40
50 jaar geleden presenteerde het merk uit Rüsselsheim zijn idee van een veilige compacte auto op de International Technical Conference on the Enhanced Safety of Vehicles in Londen, VK. Op basis van de Kadett C, die het jaar ervoor was geïntroduceerd, hadden de ingenieurs hun visie op het onderwerp veiligheid verder ontwikkeld. De naam OSV staat voor Opel Safety Vehicle en het cijfer 40 voor de frontale botsingssnelheid in mijlen per uur (ongeveer 65 km/u) waarvoor de OSV 40 is ontworpen. Ondanks de extra veiligheidsuitrusting moest het voertuiggewicht onder de 1.000 kilogram blijven. Met het experimentele voertuig, dat uiteindelijk 960 kg woog, toonden de Opel-ingenieurs aan dat ook toen een optimale passieve veiligheid kon worden bereikt, niet alleen met grote en zware voertuigen, maar ook met compacte auto’s.
Bumpers met polyurethaanschuim
De ingenieurs kwamen met verschillende ideeën om deze voorbeeldige resultaten te bereiken. De Kadett C vormde hiervoor de ideale basis met functies als schokabsorberende veiligheidsbesturing, kreukelzones voor en achter en de veiligheidskooi in het passagierscompartiment.
In vergelijking met hedendaagse plaatstalen bumpers vallen vooral de volumineuze bumpers van de OSV 40 op. De OSV 40 bumpers waren gevuld met polyurethaanschuim waardoor ze hun absorberend vermogen hadden. Aan de voorkant werden met schuim gevulde langsliggers gebruikt die gecontroleerd breken bij impactsnelheden van meer dan acht kilometer per uur. De schuimstructuur absorbeerde zoveel energie dat frontale botsingen onder deze snelheid slechts tot een kleine vervorming leidden – zo ontstond de voorloper van de “zelfherstellende” bumper.
Pionier op het gebied van moderne voertuigveiligheid
De invloed van de OSV 40 was immens; De bevindingen uit de ontwikkeling en het testen van het voertuig werden al snel direct verwerkt in de productie van nieuwe modellen. Tegelijkertijd droeg het experimentele voertuig bij aan een langzaam veranderend publiek bewustzijn. Tot dan toe waren kwesties als voertuigveiligheid en ongevallenpreventie nauwelijks aanwezig in de hoofden van mensen, maar tegenwoordig houden autokopers steeds meer rekening met passieve en actieve veiligheidssystemen bij het kiezen van hun model. De OSV 40 werd al in het midden van de jaren 1970 een pionier op het gebied van moderne voertuigveiligheid – vooral in de compacte klasse.
Bovendien combineert het Intelli-Drive-systeem veel van de bovengenoemde assistenten met Rear Cross-Traffic Alert en Blind Spot Alert. De kenmerkende wijzerplaat van het merk Opel Vizor integreert de optionele, adaptieve, niet-verblindende Intelli-Lux LED Pixel Light met in totaal 168 elementen. Om de ogen van de bestuurder op de weg te houden, kan veel informatie ook gemakkelijk worden weergegeven op het optionele Intelli-HUD head-up display.®