DS Automobiles introduceert een nieuwe zelf opladende hybride aandrijflijn voor de DS 4. Deze DS 4 HYBRID – die de uitgaande PureTech 130 Automatic vervangt – rijdt in stedelijk verkeer tot wel 50% van de tijd elektrisch en heeft een aanzienlijk lagere CO2-uitstoot. Ook profiteert de rijder van een lager brandstofverbruik. De DS 4 HYBRID is per direct te bestellen voor € 42.090 rijklaar. De nieuwe DS 4 HYBRID is als eerste DS-model verkrijgbaar als PALLAS en ÉTOILE, de nieuwe uitrustingsniveaus van DS Automobiles.
HYBRID-aandrijflijn
De HYBRID-aandrijflijn van de nieuwe DS 4 HYBRID bestaat uit een driecilinder turbobenzinemotor met een slagvolume van 1.199 cc, een vermogen van 100 kW (136 pk) en liefst 230 Nm aan trekkracht vanaf 1.750 toeren per minuut. De benzinemotor opereert volgens de Miller-cyclus, resulterend in een hogere thermodynamische efficiëntie en een aanzienlijke reductie van het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot.
Soepele e-DCS6 automaat
Schakelen gebeurt met een nieuwe automatische e-DCS6 zes-versnellingsbak met dubbele koppeling. In de automaat verwerkt DS Automobiles een synchrone elektromotor met permanente magneet van 21 kW (28 pk) en 55 Nm. Deze constructie bespaart ruimte en gewicht. Tijdens het afremmen fungeert de elektromotor als generator om kinetische energie terug te winnen en de NMC-lithium-ion batterij van 0,9 kWh van energie te voorzien. De elektromotor – die ook als startmotor fungeert – drijft de DS 4 HYBRID aan bij lage snelheden en bij beperkte belasting. De elektromotor zorgt daarnaast bij lage toerentallen voor extra koppel en bij stevig accelereren voor een vermogenstoename waardoor de rijder geniet van betere prestaties en een lager brandstofverbruik.
Met stekker laden overbodig
Het HYBRID-systeem fungeert volledig zelfstandig. Dankzij de benzinemotor laadt de accu tijdens het rijden automatisch op, zonder dat de DS 4 met een stekker opgeladen moet worden. De auto wint tijdens afremmen en uitrollen energie terug door af te remmen op de elektromotor. Het gebruik van het mechanische remsysteem wordt daardoor aanzienlijk verminderd, net als de uitstoot van fijnstof. Om omstanders te attenderen op de aanwezigheid van de DS 4 HYBRID produceert de auto een licht geluid (AVAS) tot een snelheid van 30 km/u.
Aanzienlijk zuiniger
De nieuwe DS 4 HYBRID is ten opzichte van de uitgaande PureTech 130 Automatic-aandrijflijn niet alleen aanzienlijk stiller, maar ook veel zuiniger. De auto heeft bijvoorbeeld 1,1 liter minder brandstof nodig om 100 kilometer af te leggen (gecombineerde WLTP-homologatiecyclus). Dat vertaalt zich in een CO2-reductie van 15% of 21 gram per kilometer. De DS 4 HYBRID heeft een gemiddelde CO2-emissie van 116 gram per kilometer. In stedelijk verkeer is de energiewinst nog groter: liefst 39%. Daarnaast maakt de HYBRID-aandrijflijn het in stadsverkeer mogelijk om ruim 50% van de tijd elektrisch te rijden.
DS 4 HYBRID per direct te bestellen
De vanafprijs van de DS 4 HYBRID bedraagt € 42.090 rijklaar. De auto is verkrijgbaar als PALLAS en ÉTOILE. Deze nieuwe uitrustingsniveaus vervangen op termijn de huidige uitvoeringen van DS Automobiles. De DS 4 is het eerste model in de line-up van DS Automobiles die profiteert van de nieuwe uitvoeringen. Door het aantal uitvoeringen per model te reduceren tot slechts twee, vereenvoudigt het merk het aankooptraject en krijgen klanten een nog betere ervaring. Het exterieurdesign, identiek voor beide met Gloss Black DS WINGS en uitlaatpijpen, valt op door speciale 19-inch wielen. Aanvullend op de PALLES- en ÉTOILE-versies is er nog keuze uit twee onderscheidende optiepakketten.