Nalatenschap en innovatie: het design van de Abarth 600e

Nalatenschap en innovatie

Het design van de krachtige nieuwe Abarth 600e is de visuele vertaling van prestaties, waarbij het erfgoed van het merk samensmelt en de blik stevig op de toekomst is gericht. Het exterieurdesign geeft een perfecte uitdrukking aan intuïties uit het verleden, zoals de harsspoiler van Carlo Abarth, geherinterpreteerd door een hedendaagse lens die Abarth’s elektrische overstap naar het elektrische tijdperk mogelijk maakte. Het interieurdesign combineert op meesterlijke wijze de kennis van Abarth, waarbij de nadruk ligt op geavanceerde, innovatieve sportieve stijl en racewereldelementen om het rijplezier te verhogen.

Gedreven door geschiedenis en passie

Gedreven door geschiedenis en passie is de nieuwe Abarth 600e de puurste uitdrukking van Abarths nieuwe designtaal, een visuele vertaling van prestaties. Het is geen toeval dat sommige van de ontwerpkeuzes die aan dit voertuig zijn gemaakt, intuïties uit het verleden weerspiegelen die aanleiding hebben gegeven tot enkele van de meest succesvolle auto’s van het merk, een eerbetoon aan deze erfenis en tegelijkertijd de blik stevig op de toekomst richt.

Nalatenschap en innovatie

Erfenis van Abarth

De erfenis van Abarth is prominent aanwezig in het exterieurdesign van de nieuwe Abarth 600e, dankzij een mix van modern design dat verweven is met vroege keuzes. Hier worden twee werelden gecombineerd, die zowel de oorsprong van het merk Scorpion als de gamewereld vertegenwoordigen met de herinterpretatie van het gestreepte thema en de schorpioen die al zijn debuut maakte op de Abarth 500e, als merkidentificatie, en bijdroeg aan het uitdrukken van zijn elektrische omschakeling naar het elektrische tijdperk. Inderdaad, de geëlektrificeerde Schorpioen is nog steeds de onbetwiste hoofdrolspeler van de voertuigen van het merk, samen met het gestreepte patroon, dat enkele van de externe plekken rond de auto verrijkt: naast de logo’s op de spatborden en het Abarth-embleem op de motorkap verschijnt het geliefde maar dreigende symbool op de middellijn, gegraveerd op de zwarte oppervlakken van de voor- en achterbumpers en spoiler.

Een andere sprong in het verleden

Een andere sprong in het verleden is de herinterpretatie in een hedendaagse toonsoort van het grote, bruut vierkante volume van de voorradiator van de Abarth 850 TC, de zogenaamde “cassettone”. De Abarth 850 TC is de eerste auto met de Scorpion-badge ‘Turismo Competizione’, een serene gezinsauto die is omgetoverd tot een wendbaar, lichtgewicht en snel racevoertuig dat tal van Europese wedstrijden heeft gewonnen, met een verbazingwekkend record van 51 overwinningen uit 53 races. De bumper van de Abarth 600e is vierkant en ietwat bruut en geeft de auto een sportieve uitstraling en een sterke emotionele impact.

nalatenschap en innovatie

Interieur van de Abarth 600e

Het interieur is net zo aantrekkelijk als het exterieur en consolideert de hoge kwalificaties van de Abarth-ontwerpers. Met de bijdrage van het Ergonomics Team werd een grote ontwerpinspanning geleverd aan de stoel, het instrumentarium en het stuurwiel van de Abarth 600e Sabelt, een eerbetoon aan het tweespaaks stuurwiel dat traditioneel te vinden is in raceauto’s zoals de Abarth 131 Rally. Al deze elementen maken het zicht perfect in as, een kenmerk dat essentieel is voor elke sportwagen, het vergemakkelijken van de verbinding tussen mens en voertuig, en zijn speciaal ontworpen en gemaakt om de perceptie van sportiviteit te belichamen, te bevatten en te verheffen. In het bijzonder is de Abarth 600e voorzien van een sportief stuurwiel met geperforeerd leer en Alcantara-inzetstukken, zowel in het bovenste als in het onderste gedeelte, om extra sportiviteit te bereiken en de grip te maximaliseren, en een speciale stuurwielzoeker op 12 uur. Het overbrengen en behouden van de lichtheid van het voertuig zijn dezelfde elementen die racegeschiedenis hebben geschreven.

Racestoelen van de Scorpionissima Sabelt

De racestoelen van de Scorpionissima Sabelt herwinnen de Scorpion-vibes en lichtheid van de majestueuze lichtmetalen velgen en zijn voorzien van elektrolytisch gelast Alcantara met een onderscheidend en exclusief schorpioen-design. Deze agressieve configuratie, geperforeerd en met een geïntegreerde hoofdsteun, is bedoeld om een raceconnotatie uit te drukken en behendigheid uit te stralen met de gefragmenteerde stijl van de velgen en gaten, terwijl het de kracht van de schorpioen biedt. Het idee is om vol en leeg te contrasteren, aangezien de structuur licht is, met behoud van een goed comfort en zijdelingse insluiting.

Donkere thema van het interieur

Het donkere thema van het interieur wordt verkregen door elementen zoals de zwarte A-, B- en C-stijlen, hemelbekleding, overhead en sierlijsten. Om een contrasterend effect te behouden, worden deze verheven door gekleurde details zoals de naden of de aantrekkelijke Schorpioen op het stuurwiel die de rijopwinding verder opvoert. De nieuwe designtaal drukt zijn innovatieve en sportieve essentie uit door middel van specifieke keuzes die de omgeving verrijken: speciale stoelen, pedalen bekleed met aluminium, voetsteunen en vloermatten.