Alfa Romeo begint 2024 met het vieren van twee belangrijke jubilea. Dit jaar is het de 70e verjaardag van de Giulietta Sprint – onthuld in 1954- en de 50e van de Alfetta GT uit 1974. Twee geliefde en commercieel succesvolle modellen die het verhaal vertellen van twee gedenkwaardige tijdperken, buitengewone tijden in de Italiaanse autogeschiedenis.
Ter gelegenheid van deze verjaardagen heeft Alfa Romeo Centro Stile twee nieuwe logo’s ontworpen. Dit ondersteunt club- en merkevenementen gedurende 2024.
Viering in het Alfa Romeo Museum
Het Alfa Romeo Museum in Arese heeft al twee evenementen gepland om deze grote jubilea te vieren. De context is Backstage. Dit is een reeks lezingen die in 2018 begon om de geschiedenis van Alfa Romeo te verkennen met behulp van ongepubliceerd materiaal van het Documentatiecentrum en getuigenissen van historici, ontwerpers, testrijders en monteurs die een actieve rol speelden in of diepgaande kennis hadden van die auto of project.
Geschiedenis van de auto’s
Giulietta Sprint
De auto die de transformatie van Alfa Romeo tot een grote auto-industrie markeerde, was ongetwijfeld de Giulietta, “de vriendin van Italië”. In 1952 concentreerde de productie van Alfa Romeo zich uitsluitend op de 1900. Het idee van een modernere auto met een beperktere cilinderinhoud maakte vooruitgang. De oorspronkelijke plannen voor een kleine auto van 350 cc en voor een ander model met voorwielaandrijving van 750 cc waren verworpen (hoewel de code 750 ook in latere projecten zou worden gebruikt). In augustus 1952 was het dus duidelijk dat de indeling van de auto anders zou zijn. Conventioneel, met motor voorin en achterwielaandrijving. De Giulietta drukte al bij de introductie zijn stempel op de verkoop.
Alfetta GT
De lancering van de Alfetta werd twee jaar later gevolgd door een coupéversie, met de niet benijdenswaardige taak om de legendarische, best verkochte Bertone coupé, ontworpen door Giorgetto Giugiaro in 1963 als sportversie van de Giulia, te vervangen. De wielbasis van de Alfetta GT 1.8 werd echter met 110 mm ingekort en de vering was sportiever. De Alfetta GT was echter meer bedoeld als een grand tourer dan als een extreme sportwagen, waarbij veel aandacht werd besteed aan de praktische bruikbaarheid. Er was genoeg ruimte binnenin voor vier personen, de achterruiten konden worden neergeklapt en de grote kofferbak had genoeg opbergruimte.