Ford Performance heeft geracet en gewonnen van Le Mans tot Monaco, Daytona tot Bathurst en Finke tot Ensenada. Maar het heeft nog niet deelgenomen aan de zwaarste race ter wereld: de iconische Dakar Rally.
Ford heeft vandaag aangekondigd dat het tijd is om dat gapende gat op zijn autosport-cv te vullen. Extreme race uitvoeringen van de “bad-ass” Ford Ranger en Ranger Raptor maken de weg vrij voor de uitbreiding van Ford Performance in de wereld van het offroad racen, met inbegrip van de beroemde en geduchte Dakar Rally van 2024 en daarna.
De eerste stap in het meerjarenplan om mee te doen aan de Dakar Rally is om de finish te halen en te blijven ontwikkelen en leren. Trouwe partners M-Sport en Neil Woolridge Motorsport (NWM) zorgen voor de ontwikkeling en het onderhoud van de auto’s, en voor evenementenbeheer.
“Het is altijd ons doel geweest om vooraan mee te strijden in het ultieme internationale offroad evenement: de Dakar Rally”, zegt Mark Rushbrook, Global Director van Ford Performance Motorsports. “Maar we mogen de enorme omvang van de uitdaging die voor ons ligt niet onderschatten. We moeten eerst de finish halen en ontwikkelen met de Ranger T1+ en partners als M-Sport en NWM, die elk hun expertise met zich meebrengen. Samen kunnen we fantastische dingen doen in de zandduinen van het Arabische schiereiland.”
De Dakar Rally 2024 vindt plaats van 5 tot en met 19 januari in Saoedi-Arabië en is weggelegd voor onze speciaal voor Dakar gebouwde Ford Ranger in rally-uitvoering, die uitkomt in de categorie Rally Raid T1+.
Het gezamenlijke team van Ford Performance, M-Sport en NWM heeft in 2023 een reeks ontwikkelingsfases geïmplementeerd en blijft testen met de Ranger T1+, op basis van de vorige generatie Ranger met 3,5-liter EcoBoost-motor. Testraces worden waarschijnlijk gereden in het Spaanse Baja España Aragón en in de Marokkaanse Rally du Maroc, respectievelijk in juli en oktober, voordat de Dakar Rally van volgend jaar op het programma staat.
“Onze eerste keer in Dakar wordt een avontuur waarvan we kunnen leren hoe we in de toekomst bovenin kunnen meedraaien”, zegt Rushbrook. “Maar zoals bij elke wedstrijd racen we niet alleen om te winnen, maar ook om betere producten voor onze klanten te kunnen ontwikkelen.”
Voor Dakar Rally 2025 werken Ford Performance en M-Sport al aan een gloednieuwe Ranger Raptor – de ultieme raceversie van de bestverkochte pick-up van Europa – ontwikkeld en gebouwd volgens de T1+-regels van Dakar.
“De Dakar Rally behoort echt tot de top van de internationale offroad race events”, zegt Malcom Wilson, managing director van M-Sport. “We hebben met Ford in de loop der jaren veel successen geboekt in FIA WRC-rally’s en ik kan niet wachten om net zoveel focus, energie en werk te steken in het racen met de Ranger in Dakar.”
M-Sport staat goed aangeschreven als toonaangevende ontwikkelaar en campagnevoerder van de M-Sport Ford Puma HybridRally1 in het FIA World Rally Championship, en als motorbouwer van het Mustang GT3-programma. Sinds het beginstadium van de Rally-Raid Ranger speelt NWM een cruciale rol. Het team ontwikkelt en produceert speciaal voor het South African Rally-Raid Championship (SARRC) en andere rally’s in de wereld auto’s in de fabriek in Pietermaritzburg, KwaZulu-Natal.