Fiat’s nieuwe wereldwijde plan

Fiat's nieuwe wereldwijde plan

Olivier François, CEO van FIAT, heeft zojuist de volgende stappen onthuld in de creatie van het productassortiment van het merk. Alle nieuwe modellen zullen een gemeenschappelijk wereldwijd platform delen, waardoor ze beschikbaar zijn voor klanten over de hele wereld. De eerste auto van deze nieuwe familie zal in juli 2024 worden gepresenteerd, gevolgd door de lancering van elk jaar een nieuw model voor de volgende drie jaar.

Concrete stappen naar een duurzame, verantwoordelijkere toekomst

In een voortdurend veranderende wereldwijde mobiliteitsmarkt zijn er mensen die dromen van een betere toekomst en mensen die concrete stappen zetten naar een duurzamere en verantwoordelijkere toekomst. FIAT heeft bewezen dat de toekomst er al is met de onthulling van zijn nieuwe familie van op Panda’s geïnspireerde concepten.
Het eerste nieuwe product wordt in juli volgend jaar onthuld, gevolgd door de lancering van elk jaar een nieuw voertuig tot 2027. De nieuwe set modellen is ontworpen om de straten van de wereld te veroveren en de line-up van het merk compleet te maken. Dankzij Stellantis heeft FIAT toegang tot een nieuw wereldwijd platform, waarop het zijn onderscheidende merk van Italiaanse creativiteit heeft toegevoegd: een recept dat schoonheid en eenvoudige oplossingen combineert.

De nieuwe wereldwijde game werd vandaag aangekondigd in een video waarin Olivier François, CEO van FIAT en Stellantis Global CMO, de aanstaande lanceringen van het merk vanuit het Italiaanse “Genève” presenteert, met behulp van een vrolijke Panda: het model dat al meer dan veertig jaar een grote rol speelt in de manier waarop we de auto ervaren. Dit symbool van Italiaanse creativiteit heeft de nieuwe familie van concepten geïnspireerd.

City Car

Het eerste concept in de video is de nieuwe City Car. Groter dan de huidige Panda, een soort “Mega-Panda”, is het ontwerp ook geïnspireerd op de geboorteplaats van het merk: het iconische Lingotto-gebouw in Turijn met zijn beroemde testbaan op het dak. De ontwerpers van FIAT hebben zich bij het creëren van de nieuwe designtaal laten inspireren door enkele van de speciale kenmerken van de Lingotto: waaronder structurele lichtheid, optimalisatie van de ruimte en helderheid.

Fiat's nieuwe wereldwijde plan

Pick-Up

De pick-up is het tweede concept dat in de video naar voren komt. FIAT is marktleider in Zuid-Amerika en de Strada pick-up is het best verkochte voertuig op de Braziliaanse markt. In de toekomst is FIAT er zeker van dat dit type voertuig zijn succes op mondiaal niveau kan herhalen, zelfs in Europa. FIAT’s nieuwe pick-up concept maakt functionaliteit echt leuk en speelt in op de wereldwijde herontdekking van vrije tijd als waarde voor mensen. Plezier en bruikbaarheid zullen zich met dit model zeker over de hele wereld verspreiden. Dit voertuig combineert het concept van een pick-up met de functionaliteit van een lichte bedrijfswagen en het comfort van een SUV in een formaat dat geschikt is voor stedelijke omgevingen over de hele wereld. 

Fastback

Als erfgenaam van twee van de grootste hits van het merk – de Fiat Fastback in Brazilië en de Fiat Tipo in het Midden-Oosten en Afrika – wil deze fastback in hun voetsporen treden en zich op mondiaal niveau vestigen in Latijns-Amerika, het Midden-Oosten en Afrika, en zelfs Europa. Dit concept is gemaakt op hetzelfde modulaire platform en heeft een sportieve flair. De Fastback is het bewijs dat FIAT zijn duurzame inzet kon verbeteren zonder aan prestaties in te boeten: de dynamiek van het silhouet en de echt aerodynamische prestaties bieden een lager verbruik en extra moderniteit en jeugdigheid dan veel SUV’s.

SUV

Het vierde concept in de video is een ruime gezins-SUV, een soort “Giga-Panda”. In lijn met de rol van FIAT als pionier op het gebied van toegankelijke, innovatieve en duurzame mobiliteit, is het voertuig opnieuw een bevestiging van de speciale nadruk die het merk legt op de behoeften van gezinsvervoer. Het SUV-concept van FIAT voldoet aan de ultieme behoeften van klanten op het gebied van veiligheid, veelzijdigheid en design, en biedt gezinnen over de hele wereld ruimte en robuustheid.

Camper

Het laatst gepresenteerde concept is de ultieme alleskunner, omdat het de nieuwe dolce vita-stijl heeft en mensen opnieuw met elkaar en de natuur verbindt. Dit concept is een eerbetoon aan de “Fun-ctionality” van de Panda uit de jaren 80 en herinnert aan de veelzijdigheid van een auto die is gemaakt voor de stad met de kenmerken van een SUV en de ziel van een trouwe metgezel.

Fiat's nieuwe wereldplan