Citroën toont eerste beelden van de volledig nieuwe C3 Aircross, waarvan de marktintroductie nog voor de zomer zal zijn en die leverbaar wordt met benzine-, hybride- en volledig elektrische aandrijving. Hij heeft dezelfde designtaal als de C3 hatchback en oogt meer volwassen. Het interieur is opvallend ruim en comfortabel en biedt tot zeven zitplaatsen. Beide modellen staan op hetzelfde Smart Car-platform, waardoor een grote mate van flexibiliteit in aandrijflijnen mogelijk is én een kostenefficiënte productie. Citroën zal de nieuwe C3 Aircross nog voor de zomer op de markt brengen. Prijzen worden later bekend gemaakt.
Modern en coherent design
De volledig nieuwe C3 Aircross heeft de stijlelementen van Citroëns nieuwe ontwerptaal. Deze werd voor het eerst getoond op het Oli-conceptmodel en is daarna geparachuteerd op de nieuwe C3 hatchback. Het ontwerp staat symbool voor de nieuwe merkidentiteit en een assertieve vormtaal. In de verticale voorkant prijkt, samen met een kenmerkende verlichtingssignatuur met drie lichtsegmenten, het nieuwe Citroën-logo. De vormtaal straalt tevens stijl en kwaliteit uit, plus aandacht voor detail. Dat laatste blijkt uit de integratie van de kenmerkende chevron-graphics in onder meer de grille. Het silhouet van de Citroën C3 Aircross valt op door de contrasterende kleurstelling van het dak en de kleuraccenten. Deze zogenaamde color clips op de bumper en de zijpanelen, zijn naar wens in kleur te kiezen.
Een SUV met een sterk karakter
De volledig nieuwe C3 Aircross heeft een meer assertief, hoekig en gespierd uiterlijk dan het uitgaande model. Daardoor komt het nieuwe model krachtig en robuust over. Kenmerkend voor die beeldvorming zijn onder meer een hoge en horizontale motorkap, verbrede spatborden en een grotere spoorbreedte. Ook de stevige schouderpartij en grote wielen met een diameter van 690 mm dragen daar aan bij. Elke designlijn voegt spanning en energie toe aan een model dat veel vertrouwen en kracht uitstraalt.
Maximaal 7 zitplaatsen
De C3 Aircross groeit naar een lengte van 4,39 meter en biedt ook de langste wielbasis in zijn segment. Dit zorgt voor meer beenruimte voor de achterpassagiers. Door de opvallend rechte achterzijde is er plek voor een derde zitrij, waardoor tot wel zeven inzittenden mee kunnen. Een unicum in dit segment. De beide stoelen van de achterste zitrij zijn heel handig in de vloer van de bagageruimte weg te klappen. Desondanks is de nieuwe C3 Aircross aan de buitenzijde compact voor gemakkelijk manoeuvreren en stressvrij parkeren.
Verandering van perspectief
De volledig nieuwe C3 Aircross vertolkt een nieuwe kijk op de compacte SUV. Sinds 2020 hebben de verkoopcijfers van B-SUV’s die van B-segment-hatchbacks in Europa overtroffen. De verkoop overschrijdt elk jaar de 2 miljoen registraties in een steeds competitievere markt. Citroën betrad dit marktsegment in 2008 met de Citroën C3 Picasso. De B-SUV-categorie bestond toen niet echt, maar Citroën bood al een model met een verhoogde rijpositie en opmerkelijk veel interieurruimte. Medio 2024 zal Citroën de nieuwe C3 Aircross onthullen. Meer informatie over het volledig nieuwe model volgt vlak voor de lancering.