- De Abarth 500e maakt indruk met zijn legendarische geluid, dankzij de Sound Generator die mede ontwikkeld is door het studioteam binnen Stellantis.
- De Sound Generator maakt de Abarth 500e tot een brutale, speelse, elektrische hot hatch, met een onverwacht geluid als dat van een brandstofmotor, dat varieert met de dynamiek van het rijden.
- Met dit bijzondere kenmerk is de Abarth 500e uniek in zijn segment, bovendien is dit een eerbetoon aan de 75 jarige historie van adrenaline opwekkende racemotoren van het merk.
Abarth blijft verbazen en emoties oproepen. Abarth-liefhebbers over de hele wereld kunnen uitkijken naar de nieuwe Abarth 500e en zijn Sound Generator, die hem echt uniek maakt in het elektrische hot hatch-segment. De nieuwe, volledig elektrische toevoeging aan het Schorpioenen-aanbod integreert een exclusief Sound System, dat is ontwikkeld door een toegewijd geluidsdesignteam in samenwerking met Sound Design Studios. Het ontwerp, de ontwikkeling en de integratie van het geluid is uitgevoerd door de Italiaanse NVH-afdeling (NVH = Noise, Vibration and Harshness) van Stellantis. Dezelfde afdeling creëerde het geluid van het historische Abarth-uitlaatsysteem, de Record Monza.
Het ontwikkelingsproject duurde zo’n twee jaar, waarvan ongeveer zes maanden aan onafgebroken werk. Het team heeft meer dan zesduizend uur besteed aan het analyseren en creëren van het perfecte geluid voor ieder moment van een rit. De technisch manager zorgde voor de implementatie in de auto en de samenwerking tussen de betrokken partijen. Verder hielden de NVH-specialisten zich bezig met het verbeteren van het geluid, zowel wat betreft het creatieve als technische deel van het creatieproces. Ze werkten aan de demoversie van het geluid en de diverse fasen van sound looping, van softwareontwikkeling tot de ontwikkeling van het geluid zelf. De specialisten hebben geluidstests en studies uitgevoerd in een zogenoemde semi-echovrije ruimte – speciaal ontworpen om daarbinnen extreem weinig geluid te weerkaatsen en met een hoge mate van isolatie om zo min mogelijk geluid van buiten te laten doordringen. De speciale vloer vormde een akoestisch oppervlak dat vergelijkbaar is met een wegdek. In die perfect stille ruimte vonden nauwkeurige en betrouwbare geluidsmetingen plaats.
Voor het perfecte geluid, dat zo veel mogelijk lijkt op het originele, legde het geluidsdesignteam het geluid van de huidige Abarth-benzinemotor uitvoerig vast tijdens alle fasen van een rit – acceleratie, gas los, afremmen, snel bochtenwerk en nog veel meer. Ook voerden ze specifieke geluidskalibraties uit. De specialisten hebben al deze opnames zorgvuldig geanalyseerd met speciale technische hulpmiddelen en processen, om te komen tot de kenmerkende Abarth-frequenties – in feite onderdeel van het Abarth-DNA –
waarmee ze een nieuwe toon ontwikkelden die ze in een virtuele matrix verder hebben verrijkt met aanvullende geluiden.
Het team testte deze matrix offline in de studio en met een stilstaande auto. Aan de hand van talrijke aanpassingen en instellingen ontstond de perfecte geluidsmix. Dankzij de software kan de matrix diverse componenten van de opgenomen geluiden variëren, om te komen tot een meeslepende geluidsbeleving voor de bestuurder. De specialisten hebben in de matrix diverse geluidslagen aan de mix toegevoegd. Zo krijgt ook de moderne, nieuwe Abarth 500e het historische Abarth-geluid.
Het was belangrijk om de Sound Generator zorgvuldig uit te balanceren, zodat hij de bestuurder de plezierigste rijbeleving biedt, ook op hoge snelheden. Het meeslepende geluid, dat natuurlijk voldoet aan de regelgeving voor de geluidsproductie van een auto, moest vooral zo realistisch mogelijk zijn. Daarom past de intensiteit van de Sound Generator zich aan op de gereden snelheid en andere rijomstandigheden. In IDLE-modus klinkt de Abarth 500e net als de Record Monza-uitlaat bij stationair toerental. In SIGNATURE klinkt het typerende Abarth-timbre nadrukkelijk door – van stationair tot toenemende snelheid, starten en uitschakelen.
De nieuwe Abarth 500e biedt alle luxe en comfort van een grotere auto, maar dan binnen slechts 3,6 meter lengte. Bovendien bezit de auto het brutale DNA van het merk. Dankzij de Sound Generator is dit de enige hot hatch die dezelfde geluidsbeleving biedt als een traditionele hot hatch met verbrandingsmotor. De Abarth 500e biedt dezelfde akoestische kracht, uiteraard wel binnen de limiet van geluidsregelgeving.
Bij stilstand is de Abarth-‘brul’ van de Sound Generator uit te schakelen via het instellingenmenu. Beluister hier (vanaf 3:04 min.) de Sound Generator in de nieuwe Abarth 500e.