Citroën viert de 90e verjaardag van de Traction Avant, die op 18 april 1934 in Parijs werd onthuld. Ontworpen om een blijvende indruk te maken, was het bedoeld om Citroën nieuw leven in te blazen en de innovatieve geest te benadrukken van een fabrikant die in 1919 als eerste in massa geproduceerde auto’s naar Europa had geïmporteerd en onder meer de autochenille in 1921, de volledig stalen carrosserie in 1924 en de zwevende motor in 1932 had uitgevonden. Gelanceerd onder de commerciële naam “7” als verwijzing naar zijn belastingclassificatie, kreeg het al snel de bijnaam de Traction Avant, een innovatie die net was geïntroduceerd en die het naar voren bracht.
Alle modernste technische oplossingen
De Traction Avant was uniek omdat hij in één model alle modernste technische oplossingen van die tijd samenbracht, zoals voorwielaandrijving, een monocoque-structuur, hydraulische remmen en onafhankelijke wielophanging op alle vier de wielen. Destijds werd het beschouwd als de auto met de beste wegligging, de veiligste en de meest comfortabele. Gedurende zijn hele carrière profiteerde hij van technologische ontwikkelingen en kreeg hij de bijnaam de auto met 100 patenten. Zijn kenmerkende aerodynamische styling, geïnspireerd op de Streamline, maakte het al snel tot een emblematisch Citroën-model dat de tand des tijds zou doorstaan en een verbeelding van verzetsstrijders en gangsters zou oproepen die in tal van films werd bestendigd. Er werden 760.000 exemplaren van de Traction Avant verkocht en de productie eindigde in 1957.
Traction Avant: een nieuwe standaard
Naast deze technische innovaties had de chassisloze Traction een verlaagde, aerodynamische carrosserie, zowel in zijn lijnen als in vlakke bodem. Ten slotte zorgden de compacte motor- en versnellingsbakconstructies, naast het zeer lage zwaartepunt, voor een maximale verdeling van het voorgewicht. De eerste journalisten en chauffeurs waren dolblij met de nieuwe Citroën. Nooit eerder maakte een auto het mogelijk om onder alle omstandigheden zo veilig en gemakkelijk te rijden. De wegligging zette een nieuwe standaard. De motor reageerde, de remmen waren krachtig en de veiligheid was onberispelijk. Deze kwaliteiten, die voortdurend werden verbeterd, zoals de invoering van tandheugelbesturing in juni 1936, zorgden ervoor dat de Traction een technische voorsprong had op alle andere auto’s, wat leidde tot een briljante en uitzonderlijk lange carrière die pas in juli 1957 eindigde.
Historisch monument en verzamelobject
De Traction, een echt Frans icoon, is een van de weinige auto’s die door velen als een echt historisch monument wordt beschouwd. Sinds de lancering op 18 april 1934 maakt het deel uit van het Franse leven. De auto van Mr. Everyman wordt op zijn beurt de auto van bankovervallers met de Traction-bende, de auto van militairen van 1939 tot 1945, de auto van het verzet waarmee het Frankrijk bevrijdt, en de auto van het land in wederopbouw. Bij politici wordt het ook de officiële auto van de staat. De Traction is de favoriet van generaal de Gaulle! Het is een echt symbool van macht en voelt zich overal thuis, of het nu op de binnenplaats van het Élysée-paleis is, in alle ministeries en in alle prefecturen.
In maart 1968, amper tien jaar na het einde van de productie, werd de eerste verzamelaarsclub opgericht die er volledig aan was gewijd. Onder de naam La Traction Universelle is het vandaag de dag de grootste Traction-club ter wereld met meer dan 1.600 leden verspreid over 17 regionale afdelingen in Frankrijk, maar ook op alle continenten. Sinds de vijftigste verjaardag van de Traction die in 1984 werd georganiseerd op Place de la Concorde en in Le Bourget, viert La Traction Universelle alle belangrijke jubilea van deze iconische Citroën. Dit jaar, voor zijn 90e verjaardag, verwelkomt de Franse club Traction-enthousiastelingen van 9 tot 11 mei in de Auvergne, op het Charade-circuit bij Clermont-Ferrand, waar al meer dan duizend bemanningen zijn ingeschreven.