De Alfa Romeo Giulietta Sprint, die dit jaar 70 wordt, is een model dat autogeschiedenis heeft geschreven en tot op de dag van vandaag een maatstaf is voor fans van vier wielen.
Hij werd officieel onthuld aan het publiek op 21 april 1954 op de Autosalon van Turijn, alleen in de coupéversie. De Giulietta Sprint raakte meteen een snaar in de eerste dagen van het Autosalon. Toen werden er zo’n 2.000 bestellingen verzameld, een enorm aantal voor die tijd. Twee weken voor de lancering werd op de binnenplaats van de Portello-fabriek een preview georganiseerd voor insiders en autoriteiten: twee acteurs sprongen uit een helikopter verkleed als Shakespeare’s Romeo en… Juliet.
Centro Stile Alfa Romeo feestelijk logo
De Giulietta is een van de pijlers van de geschiedenis van het merk. Alfa Romeo heeft daarom besloten om een speciaal logo te creëren om zijn 70e jubileum, ontworpen door het Centro Stile ter ondersteuning van de verschillende evenementen die clubs en enthousiastelingen over de hele wereld hebben georganiseerd.
Officiële vieringen in het Alfa Romeo Museum
Op zondag 2 juni viert het Alfa Romeo Museum de 70e verjaardag van de Giulietta met een scala aan initiatieven. Om 10.30 uur een parade gereserveerd voor Giulietta-auto’s. Om 11 uur wordt deze gevolgd door een speciale Backstage-lezing georganiseerd door het museum die zich zal richten op de geschiedenis ervan, met bijdragen van verschillende sprekers en de ondersteuning van materialen die door het Documentatiecentrum worden bewaard. Die dag wordt ook de tentoonstelling “Giulietta, Fidanzata d’Italia” geopend in het museum, waarin de mijlpalen en verschillende versies worden gevolgd van een van de meest iconische auto’s van zijn tijd, die Alfa Romeo transformeerde tot een groot bedrijf in de auto-industrie dat een onuitwisbare indruk heeft achtergelaten op de samenleving, de autowereld en de cultuur van die tijd. De tentoonstelling is tot stand gekomen in samenwerking met het Registro Italiano Alfa Romeo.
Om 12.30 uur zal een tweede parade ook de “nieuwe” Giulietta uit 1977 en de latere versie uit 2010 omvatten.
Nieuwe competitieve arena
Alfa Romeo had een nieuwe competitieve arena betreden, van high-performance compacte coupés, en zou nieuwe technische en prestatienormen stellen die het een voorsprong gaven op zijn concurrenten. De motor van de Giulietta was een 1290 cc viercilinder met dubbele nokkenas die volledig in lichtmetaal was gemaakt (destijds een innovatieve oplossing voor een in massa geproduceerde motor) die de auto naar een topsnelheid van ongeveer 170 km/u dreef, met prestaties die vergelijkbaar waren met auto’s uit een hogere categorie. In zijn “Veloce”-versie won de Sprint ook zijn klasse op de Mille Miglia van 1956, evenals talloze overwinningen op circuits en wegen over de hele wereld.
De Sprint kreeg al snel gezelschap van verschillende andere versies: de sedan; de Spider ontworpen door Pinin Farina met het oog op de Amerikaanse markt (wat betreft de Sprint, ook verkrijgbaar in de Veloce-versie); de Sprint Speciale, ook van Bertone; de Giulietta SZ van Zagato. Er zou ook een stationwagenversie komen, genaamd “Promiscua”. Van 1954 tot 1965 werden 177.690 Giulietta’s geproduceerd in al zijn variaties, wat getuigt van een succes en aantrekkingskracht die in de loop van de tijd geen tekenen van afname vertoont.