Citroën C3 bekroond met ‘2023 World Urban Car Award’

  • Citroën C3 is op 5 april op de New York International Auto Show uitgeroepen tot ‘2023 World Urban Car’ door een jury bestaande uit meer dan 100 auto-experts uit 32 landen.
  • De ‘2023 World Urban Car Award’ benadrukt de relevantie van de Citroën C3 op internationaal niveau: de compacte B-segment vijfdeurs hatchback is sinds 2022 ook te koop in India en Zuid-Amerika.
  • De C3 is het eerste model in een familie van drie internationaal georiënteerde voertuigen, lokaal ontwikkeld en geproduceerd. De commerciële lancering op internationaal niveau is een groot succes en bevordert de groei en marktpositie van het merk Citroën in India, Azië en Zuid-Amerika.

 

De Citroën C3 is inmiddels een echte wereldspeler. Naast een zeer succesvolle Europese variant timmert het model ook op internationaal niveau hard aan de weg. En met succes, want de C3 is door een internationale jury van meer dan honderd auto-experts uit 32 landen onderscheiden met de prestigieuze titel ‘2023 World Urban Car’ tijdens de 19e World Car Awards. De bekendmaking kwam op woensdag 5 april, net voor de opening van de New York International Auto Show. De C3 won de award in de categorie Urban Car, voor alle auto’s met een lengte van minder dan 4,25 meter die te koop zijn in ten minste twee grote markten (China, Europa, India, Japan, Korea, Latijns-Amerika, de Verenigde Staten) en op ten minste twee afzonderlijke continenten.

 

Thierry Koskas, CEO van Citroën, zegt: “We zijn bijzonder vereerd dat we deze ‘2023 WORLD URBAN CAR’-award voor de C3 ontvangen. Naast het commerciële succes van dit model is het ook een erkenning van de relevantie van onze groeistrategie in India, Azië en Zuid-Amerika. Als eerste model in een familie van drie auto’s combineert de Citroën C3 een sterke, moderne styling met een hoog niveau van comfort, om nog maar te zwijgen van de connectiviteit en technologie die klanten in deze markten verwachten.”

De Citroën C3 is een veelzijdige vijfdeurs hatchback in het B-segment, geprezen om zijn moderne, assertieve en flexibele karakter. De auto vormt een uniek aanbod in zijn segment dankzij de onderscheidende vormgeving, de stoere motorkap, zijn grote bodemvrijheid en hoge zitpositie – handig bij het in- en uitstappen. Aan het kenmerkende comfort van Citroën is uiteraard ook gedacht. De binnenruimte van de Citroën C3 behoort tot de absolute top van wat er op de markt beschikbaar is. Slim design maakt het dagelijks leven gemakkelijker, onder meer dankzij smartphone-integratie via het XXL 10-inch touchscreen. Om het leven van klanten nog gemakkelijker te maken, is de C3 op bepaalde markten ook online te bestellen en zijn er innovatieve serviceaanbiedingen.

 

SUCCES BEVORDERT INTERNATIONALE GROEI VAN CITROËN

De nieuwe C3 markeert het begin van een nieuw hoofdstuk voor Citroën. Trouw blijven aan de geest van Citroën is daarbij een must, maar het merk kijkt ook naar specifieke behoeften van elke markt en houdt daarbij ook rekening met cultuur en samenleving. Het merk levert bijvoorbeeld een Europese variant, maar ook een versie voor buiten dit continent. Doordat Citroën zijn modellen lokaal ontwikkelt en produceert, voldoet de nieuwe C3 perfect aan de marktbehoeften van India, Azië en Zuid-Amerika. Het resultaat is dat de C3 een grote impact heeft gehad op de activiteiten van Citroën in deze twee regio’s.

In India – waar het merk Citroën nog in de introductiefase zit – speelt de C3 een grote rol. Het is het eerste model dat specifiek is ontworpen en lokaal is geïntegreerd. Met bijna 7.000 verkochte exemplaren sinds de lancering in de zomer van 2022, steeg de verkoop van het merk in 2022 met bijna 880 procent. Dit succes blijkt ook uit de uitstekende ontvangst van de ë-C3, de elektrische versie van de in India geproduceerde C3, waarvoor de eerste bestellingen veelbelovend zijn.

In Zuid-Amerika is de C3 sinds oktober 2022 verkrijgbaar. Er zijn sindsdien al ruim 14.000 exemplaren verkocht. De C3 staat zelfs al op de zesde positie in zijn segment in Brazilië. Een knappe prestatie, aangezien de Braziliaanse markt met 1 procent is gekrompen. Toch noteerde Citroën er in 2022 een groei van 37 procent. Naar verwachting zet de C3 deze verkooptrend voort door nieuwe klanten aan te trekken en het merk Citroën extra op de kaart te zetten.

Het succes van de Citroën C3 in deze twee regio’s is een echte stimulans voor de groei van Citroën en een mooie beloning voor de gekozen strategie. Die is gericht op het vergroten van de wereldwijde volumes van het merk en het verminderen van zijn afhankelijkheid van Europa. In 2022 boekten India en de regio Azië-Pacific zelf een omzetstijging van bijna 57 procent, terwijl Zuid-Amerika een groei van 21,2 procent noteerde.

 

AL VEEL PRIJZEN VOOR DE C3

In India heeft de nieuwe C3 sinds de marktintroductie niet minder dan twaalf prijzen gewonnen, waaronder de titel ‘Hatchback van het jaar 2023’ van gerenommeerde publicaties als Top Gear India, Car India, Indian Vehicle Awards en Motorscribes. Die zijn unaniem lovend over het originele uiterlijk, de fijne eigenschappen en het vermogen om dankzij de speciaal afgestelde wielophanging met een bodemvrijheid van 200 mm indruk te maken op Indiase wegen in veeleisende rijomstandigheden. Journalisten waarderen ook het originele interieurontwerp inclusief het 10-inch touchscreen, het breedste in het segment.

De onderscheiding ‘Compact SUV of the 2023 Year’ van het tijdschrift Motor Vikatan roemt het best-in-class comfort als het gaat om value for money, alsook de SUV-achtige rijpositie. De C3 is ook bekroond met ‘Car of the Year 2023’ bij de Jagran HiTech Awards voor de beste technologische producten.

In Zuid-Amerika won de C3 zijn eerste onderscheiding in Brazilië, waar de hatchback op 8 november 2022, slechts twee maanden na zijn lancering, werd uitgeroepen tot ‘Best National Car’. Dit is de meest prestigieuze van de ‘Car Awards Brazil 2023’, uitgereikt door Car Magazine. Tijdens deze dertiende editie werd onder meer gekeken naar de beste commerciële lancering, het marktaandeel, de technologische innovaties en design. De C3 won ook de prijs ‘Best National Car up to 1.2 L’, uitgereikt door de journalistenvereniging Abiauto.

 

SCHERPE VANAFPRIJS EN PRIVATE LEASE-TARIEF

Tegelijkertijd wint de Citroën C3 voor de Europese markt ook steeds meer terrein. Ook de Europese C3 is specifiek op de marktbehoeften van dit continent afgestemd en wordt ook lokaal geproduceerd. Het design wijkt iets af ten opzichte van de internationale variant. In Nederland is de C3 verkrijgbaar vanaf 19.900 euro. Via private lease is de C3 al te rijden vanaf 389 euro per maand op basis van een contract van 60 maanden, 10.000 kilometer per jaar en 12 of meer schadevrije jaren. Indien gekozen wordt voor private lease met Flex Premium is het contract al na 12 maanden kosteloos opzegbaar, zonder voorwaarden. Ook kan de bestuurder gratis overstappen op een ander Citroën-model. De Citroën C3 is leverbaar met maar liefst 97 kleurcombinaties voor de carrosserie. Zo is elke C3 uniek.