- De legendarische 2CV maakt 75 jaar na zijn introductie zijn debuut in het aanbod van de beroemde speelgoedfabrikant.
- De Citroën 2CV Playmobil wordt geleverd met verschillende figuren en accessoires en zal ongetwijfeld vele nieuwe en spannende avonturen beleven met jong en oud.
- De 2CV Playmobil was voor het eerst voor het publiek te zien op de Citroën-stand op Retromobile.
Al bijna 50 jaar lang is het speelgoed van Playmobil een onlosmakelijk onderdeel van het gezinsleven. In samenwerking met Playmobil herintroduceert Citroën de wereldberoemde 2CV, 75 naar na introductie van het legendarische model. Maak kennis met de Citroën 2CV Playmobil.
1. Citroën 2CV Playmobil – een leuke blik in het verleden
Op de afgelopen Retromobile-tentoonstelling toonde Citroën een nieuwe versie van de legendarische 2CV. Die is nu namelijk opnieuw leverbaar, als Playmobil-auto met een aantal revolutionaire technische specificaties. De Citroën 2CV Playmobil weegt slechts 302 gram, is 284 mm lang en biedt vrolijk vervoer voor jong en oud. In de wondere wereld van Playmobil prikkelt hij ieders fantasie – of brengt hij jeugdherinneringen weer tot leven.
De Citroën 2CV is ontworpen om toegankelijk en robuust te zijn. Hij is bedoeld voor gebruik op het platteland, maar moet in de stad net zo veel gebruiksgemak bieden. De 2CV symboliseert ook een kleurrijk en levendig tijdperk, eigenlijk zelfs een levensstijl. De 2CV is zelfs zo nu en dan een filmster geweest. Deze positiviteit komt goed tot uiting in de hemelsblauwe kleur van de Citroën 2CV Playmobil en de meegeleverde accessoires. Een boer met zijn gans, varken en melkkannen straalt het plattelandsleven uit. De bestuurder draagt een matrozenpak en zorgt voor een ontspannen hippiesfeer. Tot slot is er een politieagent – een verwijzing naar het beroemde karakter van een sergeant in een populaire Franse film. Dankzij herbruikbare stickers kan iedereen de 2CV Playmobil bovendien naar eigen smaak aankleden.
2. 1948 – De geboorte van de legendarische 2CV
Hoewel de 2CV in 1948 met gemengde gevoelens werd ontvangen door het publiek, was hij het begin van een schitterend avontuur dat pas in 1990 zou eindigen. Of eigenlijk nog steeds niet geëindigd is, gezien de nog altijd vele liefhebbers van het model. In de liefst 42 productiejaren bleef de 2CV zich ontwikkelen. Hij werd moderner en paste zich aan op de veranderende levens en infrastructuur. Toch verloor hij zijn oorspronkelijke doel nooit uit het oog: hij bleef eenvoudig te produceren, voordelig en gemakkelijk te onderhouden.
De 2CV werd aangedreven door een kleine tweecilindermotor met een zeer herkenbaar geluid. De allereerste 2CV wist met zijn 375 cc grote en 7 kW (9 p)k sterke motor moedig de 60 km/u te bereiken. De ontwikkelingen volgden zich echter snel op. De laatste modellen beschikten over een inhoud van 602 cc en een vermogen van 21 kW (29 pk), goed voor een recordsnelheid van 115 km/u.
In het lange leven van de 2CV veranderde ook veel op gebied van design en uitrusting. Het is eigenlijk te veel om op te noemen, maar de eerste grote ontwikkeling in de historie van de 2CV is in 1957. Dan wordt namelijk een achterklep geïntroduceerd, ter vervanging van het canvas dak dat tot onderen doorliep en opgerold moest worden om bij de bagageruimte te komen. In 1951 wordt de besteluitvoering aan het aanbod toegevoegd. De laatste modellen hebben een laadvermogen tot wel 400 kg. In 1960 introduceert Citroën een heel speciale uitvoering, de vierwielaangedreven 2CV met twee motoren, een voorin en een achterin. Daarmee begeven zowel de 2CV als Citroën zelf zich voor het eerst in de wereld van terreinwagens. In 1964 maakten de naar achteren scharnierende voorportieren plaats voor conventionele voorportieren. In 1966 krijgt de 2CV extra zijruiten, in de dakstijl. In 1967 krijgt de 2CV dezelfde tellerunit achter het stuur als de Ami 6.
De 2CV is een minimalistische auto, maar dat wil niet zeggen dat hij niet speels is. Het is echt een auto van zijn tijd, zo maken de vele limited editions wel duidelijk. Herinner je je bijvoorbeeld nog de Spot, met zijn oranje-witte kleuren? Of de sierlijke Charleston, met zijn tweekleurige carrosserie? Dan waren er ook nog de blauw-wit-rode Cocorico ter gelegenheid van het WK voetbal van 1986, de retro Dolly, de France 3 ter promotie van het gelijknamige jacht dat deelnaam aan de America’s Cup van 1983 en de gele 007 met ‘kogelgatstickers, geïnspireerd op de 2CV in James Bond’s For your eyes only.
Met 5.114.969 geproduceerde exemplaren (waarvan 1.246.335 besteluitvoeringen) wist de 2CV in 42 jaar tijd vele sectoren en doelgroepen voor zich te winnen. Nog altijd kent het model een grote en trouwe schare liefhebbers. Met zo’n rijke historie en lange levensduur is de 2CV beetje bij beetje een legende geworden. Het is een voertuig dat gewoon sympathie uitstraalt en is een belichaming geworden van een zekere vrolijkheid, of zelfs van het zorgeloze en goede leven.