- Ford gaat ook in Nederland de iconische Bronco 4×4 aanbieden met indrukwekkende terreineigenschappen, een robuust design en technologie van de nieuwste generatie voor alle omstandigheden
- De nieuwe Bronco beschikt over een 2,7-liter V6 EcoBoost benzinemotor met 335 pk, het Terrain Management System met G.O.A.T. modes™ en een verstevigde wielophanging voor alle soorten ondergrond
- De line-up bestaat uit de Bronco Outer Banks die zowel op als buiten de gebaande paden in zijn element is en de Bronco Badlands voor ultieme terreinprestaties
Ford heeft vandaag aangekondigd dat de legendarische, Amerikaanse Ford Bronco 4×4 binnenkort voor het eerst besteld kan worden in geselecteerde Europese markten waaronder Nederland.
De Bronco is in Europa beschikbaar in gelimiteerde aantallen en is leverbaar als Outer Banks en in de extreme offroad-variant Badlands2. Beide uitvoeringen worden aangedreven door een 2,7 liter Ford EcoBoost V6 benzinemotor die een vermogen van 335 pk en een koppel van 563 Nm levert. De iconische Ford dankt zijn bijnaam ‘G.O.A.T’ (‘Goes Over Any Terrain’) aan zijn geavanceerde aandrijflijntechnologieën, waaronder de vierwielaandrijving met hoge en lage gearing, Trail Control™ en tot wel zeven rijmodi3.
Het nieuwe model is van meet af aan ontwikkeld om op alle soorten ondergrond en onder alle omstandigheden optimaal te presteren. Voorbeelden daarvan zijn de demonteerbare portieren4 met opbergtassen, de geïntegreerde bevestigingspunten voor accessoires waarmee je gerust op expeditie kunt gaan en de bijzonder duurzame, gemakkelijk te reinigen onderdelen en oppervlakken. Zo kan deze Ford na een uitstapje in het terrein zeer gemakkelijk worden gereinigd.
Het design van de nieuwe Bronco is niet alleen geïnspireerd op dat van het onmiskenbare en utilitaire origineel uit 1966, maar heeft ook het stoere van de F-Series pick-up en het sportieve van de Mustang. Het eindresultaat is een SUV met een unieke stijl, een eigen karakter en een rijke historie.
“De Bronco staat symbool voor vrijheid en avontuur, en door de nieuwste aandrijftechnologieën te combineren met een slim design tilt de nieuwe Bronco die passie voor avontuur naar een hoger niveau”, zegt Jon Williams, general manager bij Ford Blue Europe. “Na een afwezigheid van 25 jaar verwelkomde Amerika de terugkeer van de Bronco met meer enthousiasme en liefde dan we ons ooit hadden kunnen voorstellen. Nu kijken we er naar uit om Europese liefhebbers voor het eerst te laten proeven van de Bronco-spirit.”
Een nieuw avontuur voor de Bronco in Europa
Geïnspireerd door de terreincapaciteiten, het rijplezier en het gevoel van vrijheid van de originele Bronco begon het ontwerpproces van het nieuwe model met een digitale scan op ware grootte van het model van de eerste generatie. De designers van Ford wilden er namelijk zeker van zijn dat de kenmerkende proporties en de iconische vorm van het origineel behouden bleven. De korte overhangen en krachtige, functionele lijnen maken hem onmiddellijk herkenbaar en dragen bij aan zijn uitstekende offroad-prestaties.
De nieuwe Bronco onderscheidt zich door zijn grille over de volle breedte en iconische ronde koplampen. Hij heeft afgeronde carrosseriepanelen voor een duidelijk zicht op de buitenste hoeken van de SUV voor gemakkelijkere handling in uitdagende terreinomstandigheden. De voorspatborden zijn ook voorzien van trail sights – verhoogde delen die de rand van de carrosserie aangeven en die ook kunnen worden gebruikt als bevestigingspunten. Ze kunnen een gewicht van maximaal 68 kg5 dragen voor het vervoer van langere voorwerpen zoals surfplanken of kano’s.
De standaard afneembare hardtop heeft een geluiddempende hemelbekleding en bestaat uit vier panelen, met speciale opbergtassen op de voorste twee panelen. Alle vier de portieren kunnen ook in slechts acht minuten met behulp van één stuk gereedschap volledig worden verwijderd, voor een ultieme beleving van de elementen en een nog beter zicht in uitdagende offroad-situaties.
De frameloze ramen verminderen het totale gewicht van de portieren, waardoor ze licht genoeg zijn om door vrijwel iedereen te kunnen worden verwijderd. Met de speciale opbergtassen die beschikbaar zijn voor de Bronco Badlands kunnen de portieren veilig en goed beschermd worden opgeborgen in de auto, waarbij ze binnen enkele minuten weer gemonteerd kunnen worden.
Andere verwijderbare elementen maken zowel personalisatie als betere offroad-prestaties mogelijk. De grille en bumper kunnen worden vervangen door andere versies, terwijl de kunststof wielkastranden zo zijn ontworpen dat ze bij een botsing in het terrein zonder schade kunnen worden losgemaakt, en gemakkelijk en snel kunnen worden vervangen.
De Bronco heeft verschillende ‘Easter eggs’ meegekregen in het design die verwijzen naar zijn erfgoed. Voorbeelden zijn de ‘verborgen’ bucking Bronco-logo’s, een verwijzing naar het oorspronkelijke model uit 1966, een flesopener die is ingebouwd in het interieur en GPS-coördinaten naar locaties die tijdens de ontwikkeling werden gebruikt voor tests.
Het toppunt van onverzettelijkheid
De originele Bronco kreeg de bijnaam G.O.A.T. vanwege zijn indrukwekkende offroad-capaciteiten. Ook de nieuwe generatie presteert uitstekend onder zware omstandigheden, zoals je dat van een Bronco mag verwachten.
De 2,7-liter EcoBoost V6-benzinemotor met dubbele turbo en directe brandstofinspuiting levert een vermogen van 335 pk en een koppel van 563 Nm, wat voor moeiteloze prestaties zorgt. Het compacte grafietijzeren cilinderblok zorgt, zonder gewichtstoename, voor meer sterkte en stijfheid in vergelijking met traditionele gietijzeren constructies. Zaken als een elektronisch bediende wastegate en een hogedruk-uitlaatgasrecirculatiesysteem verhogen het vermogen, terwijl ze het brandstofverbruik verlagen.
Elke Bronco is standaard voorzien van een automatische transmissie met 10 versnellingen die soepel rijden met een geoptimaliseerd koppel mogelijk maakt op de weg en in het terrein. Een kruipverhouding van maximaal 64,33:1 in de lage gearing, maakt het mogelijk om met de Bronco een snelheid van 6 km/u aan te houden met een motortoerental van 2.400 tpm. Hierdoor kan in uitdagende terreinomstandigheden worden gereden met een nauwkeurige controle op lage snelheden, wat de kans op afslaan van de motor vermindert.
De Bronco Outer Banks is uitgerust met een elektronisch bediende tussenbak met twee versnellingen, waarbij onderweg met een druk op de knop heen en weer kan worden geschakeld tussen de hoge en de lage gearing.
De Bronco Badlands voegt daar een sperdifferentieel en een ontkoppelingssysteem voor de stabilisatorstangen aan de voorzijde aan toe. Deze configuratie zorgt voor een maximale wieluitslag in moeilijk terrein. Bovendien kan de elektromechanische tussenbak met twee versnellingen en een automatische modus naadloos schakelen tussen tweewiel- en vierwielaandrijving, afhankelijk van de omstandigheden.
Om de meest uitdagende rijomstandigheden aan te kunnen, is de Bronco gebouwd op een onderstel van staal met een hoge treksterkte en zeven dwarsbalken. Deze sterke basis zorgt voor vertrouwen, extra veiligheid en een veerweg van maximaal 259 mm. Dit zorgt voor spectaculaire offroad-capaciteiten.
De High-Performance Off-Road Stability Suspension (HOSS) bestaat uit onafhankelijke draagarmen met schroefveren met lange veerwegen aan de voorkant, waardoor het onafgeveerde gewicht maximaal 20 procent lager is dan bij constructies met een starre as. Ook zorgt deze lay-out voor uitstekende rijeigenschappen en een goed contact met de ondergrond. Aan de achterzijde is een starre achteras met vijf draagarmen en veren met variabele verhouding te vinden, in combinatie met heavy-duty dempers rondom.
De Bronco Badlands gaat nog een stap verder met standaard positiegevoelige dempers van Bilstein, die voorzien zijn van een extern reservoir. De grotere vloeistofcapaciteit zorgt voor extra koeling onder zware omstandigheden, terwijl de dempingskracht automatisch toeneemt aan de uiteinden van de veerweg, voor een nauwkeurige controle in het terrein en een soepel rijgedrag onder normale omstandigheden.
Bronco-rijders die willen offroaden op het hoogste niveau kunnen ervoor kiezen om kwetsbare onderdelen te laten beschermen door de leverbare frontplaat en beschermende panelen voor de motor, transmissie, versnellingsbak en brandstoftank. De optioneel leverbare side rock rails zijn sterk genoeg om het gewicht van de auto te dragen bij extreem klimmen over rotsen. Standaard beschikt de Bronco over zichtbare sleepogen voor en achter, net als een dakbalk van zeer sterk boriumstaal die is voorzien van geïntegreerde gordijnairbags aan de zijkanten. De zijairbags en frontairbags dragen ook bij aan een maximale bescherming tijdens het rijden in extreme omstandigheden.
Technologie die klaar is voor elk avontuur
De intelligente aandrijftechnologieën maken de Bronco geschikt voor zowel beginnende avonturiers als ervaren terreinrijders. De kern van het systeem wordt gevormd door het Terrain Management System™ waarmee de bestuurder gemakkelijk de beste setting kan kiezen. Naast modi voor op de weg zoals Normal, Eco, Sport en Slippery, zijn er speciale G.O.A.T. offroad-modi zoals Modder/Sporen, Zand, en Rock Crawl. De Bronco Badlands biedt daarboven ook de op de autosport geïnspireerde Baja-modus. Elke modus optimaliseert het gaspedaal, de schakelmomenten van de versnellingsbak en de stuurrespons, afhankelijk van de omstandigheden.
Voor de Bronco is ook een Trail Toolbox beschikbaar, een pakket met geavanceerde offroad-technologieën dat bestuurders in staat stelt om de mogelijkheden van de auto op veilige wijze te verkennen. Trail Control3 werkt op dezelfde manier als cruise control; de bestuurder kan een snelheid van maximaal 31 km/u instellen. Het systeem regelt automatisch de acceleratie en het remmen om de gekozen snelheid aan te houden, terwijl de bestuurder zich concentreert op het rijden door moeilijk terrein.
Trail Turn Assist3 maakt gebruik van torque vectoring met behulp van het remsysteem, waardoor de draaicirkel tot 40 procent kleiner wordt door het binnenste achterwiel af te remmen bij terreinrijden op een beperkte ruimte, terwijl Trail One-Pedal Drive3 de bestuurder in staat stelt om te accelereren en te remmen met alleen het gaspedaal, waardoor het gemakkelijker wordt de snelheid nauwkeurig te regelen bij het rijden in moeilijke omstandigheden. Tot de rijhulptechnologieën behoren AdvanceTrac™ met Roll Stability Control™ en Trailer Sway Control, wat assisteert bij het trekken van een aanhanger.
Robuuste hardware, slimme software
Het interieur van de nieuwe Bronco is, geheel in lijn met het stoere en functionele exterieur, uiterst functioneel vormgeven. Het zit boordevol technologie, maar is ook robuust van opzet en ontworpen om het gebruik in zware omstandigheden te weerstaan. Het instrumentenpaneel is geïnspireerd op dat van de Bronco van de eerste generatie, met kleuren die zijn gebaseerd op natuurlijke paletten en een outdoor-uitrusting, en materialen die zijn geselecteerd vanwege hun duurzaamheid.
Op het dashboard en de middenconsole zijn handgrepen te vinden waar passagiers zich op ruw terrein aan vast kunnen houden. De middenconsole is voorzien van een draadloos oplaadstation dat de mobiele telefoon zelfs bij extreme hellingshoeken op zijn plek houdt. De oppervlakken van het instrumentenpaneel zijn afwasbaar en de fysieke schakelaars in het interieur zijn met siliconen afgedicht en voorzien van rubberen contactpunten om ze te beschermen tegen de elementen. Ook zijn ze hierdoor gemakkelijk schoon te maken.
Hoewel de Bronco is gebouwd voor de zwaarste omstandigheden, zijn er geen concessies gedaan op het gebied van comfort en gemak. De Bronco is standaard uitgerust met een 8-inch instrumentencluster met TFT-technologie, dat is gekoppeld aan een centraal 12-inch LCD-touchscreen. Het SYNC 4 communicatie- en entertainmentsysteem van de nieuwste generatie6, is geschikt voor draadloze Ford Power-Up software-updates voor nieuwe of verbeterde functies.
De Bronco biedt ook bevestigingspunten bovenop het instrumentenpaneel waarop camera’s of mobiele telefoons kunnen worden bevestigd. Het is voorzien van speciale 12-volt- en USB-stroomaansluitingen.
Apple CarPlay- en Android Auto7 zijn eveneens standaard aanwezig. Dat geldt ook voor het B&O® Premium Sound System8 met 10 luidsprekers inclusief een subwoofer. De beschikbare FordPass-app9 zorgt voor een indrukwekkende connectiviteit en een naadloze integratie met het SYNC 4.
Het 360-graden camerasysteem met offroad-overzicht wordt automatisch geactiveerd als de offroad-rijmodi zijn ingeschakeld, wat een zicht op de wielen biedt dat niet mogelijk is vanaf de bestuurdersstoel en het zicht vergroot tijdens het rijden in uitdagende omstandigheden, zoals bij het rijden over rotsen.
De geboorte van een icoon
De oorspronkelijke Bronco werd in 1966 in de VS geïntroduceerd en was geïnspireerd op de militaire voertuigen van Ford én de Mustang om het beste van twee werelden te bieden. Dit resulteerde in een robuuste 4×4 met een sportief tintje die aan de basis stond van een geheel nieuw segment van avontuurlijke terreinwagens.
De eerste generatie Bronco bewees zijn onverzettelijkheid en wendbaarheid door in 1969 de Baja 1000 offroad-race te winnen, een prestatie die meer dan 50 jaar lang door geen enkele in serieproductie gebouwde 4×4 werd herhaald. Van de Bronco van de eerste generatie werden in de VS meer dan 200.000 exemplaren verkocht. In totaal heeft Ford tussen 1966 en 1996 meer dan een miljoen Bronco’s geproduceerd, verdeeld over vijf generaties.
De nieuwe Bronco wordt medio Q2 2023 in Nederland verwacht, prijzen worden op een later moment bekend gemaakt.