Ford keert terug in de Formule 1 als technisch partner van Red Bull Racing

  • Samenwerking Ford en Red Bull Powertrains voor de ontwikkeling van de volgende generatie hybride krachtbron voor de F1-teams van Oracle Red Bull Racing en Scuderia AlphaTauri, vanaf seizoen 2026 tot ten minste 2030
  • Ford keert terug naar de Formule 1, terwijl de FIA en de F1 hun focus op duurzaam racen en geavanceerde hybridetechnologie versterken
  • Ford levert expertise op het gebied van accu- en elektromotortechnologie, evenals controlesoftware en analyse van de aandrijfunit

Amstelveen, 3 februari 2023 – Ford keert na ruim twee decennia terug in de Formule 1. De Amerikaanse autofabrikant gaat een langdurig, strategisch en technisch partnerschap aan met Red Bull Powertrains. De samenwerking is gericht op de ontwikkeling van de volgende generatie hybride krachtbron, waarmee de Formule 1-teams vanaf seizoen 2026 gaan rijden. De motoren voor de F1-teams van Oracle Red Bull Racing en Scuderia AlphaTauri zullen dan worden geleverd door Red Bull Ford Powertrains, in ieder geval tot het seizoen 2030.

“Dit is het begin van een spannend nieuw hoofdstuk in de autosportgeschiedenis van Ford. Een geschiedenis die begon toen mijn overgrootvader door het winnen van een race de doorbraak van ons bedrijf wist te bewerkstelligen”, aldus Bill Ford, Executive Chairman van Ford Motor Company. “Met de samenwerking met wereldkampioen Oracle Red Bull Racing keert Ford terug naar de koningsklasse in de autosport en brengt Ford zijn lange traditie van innovatie, duurzaamheid en elektrificatie naar een van de zichtbaarste podia ter wereld.”

Ford en Red Bull Powertrains starten in 2023 aan de gezamenlijke ontwikkeling van de F1-krachtbron conform de nieuwe technische reglementen vanaf seizoen 2026, met onder andere een elektromotor van 350 kW en een nieuwe verbrandingsmotor die geschikt is voor 100% duurzame brandstof.

“De terugkeer van Ford in de Formule 1 met Red Bull Racing zegt alles over de richting die we als bedrijf zijn ingeslagen, met steeds meer elektrische en software-gedefinieerde ervaringen”, zegt Jim Farley, President en CEO van Ford Motor Company. “De Formule 1 is een ongelooflijk kosteneffectief platform om te innoveren, ideeën en technologieën te delen en miljoenen nieuwe klanten te bereiken.”

Ford stelt zijn expertise ter beschikking op alle gebieden waar het van toegevoegde waarde kan zijn voor de regerend constructeurskampioen in de Formule 1. Daarbij ligt de focus vooral op de aandrijflijn en cruciale ontwikkelingen op het gebied van batterijcel- en elektromotortechnologie,  controlesoftware en analyse van de aandrijfunit.

“Het is fantastisch om Ford via deze samenwerking weer welkom te heten in de Formule 1”, aldus Christian Horner, Team Principal en CEO van Oracle Red Bull Racing. “Doordat wij als onafhankelijke motorfabrikant kunnen profiteren van de ervaring van een OEM zoals Ford, hebben we een goede positie ten opzichte van de concurrentie. Ford heeft een rijke autosportgeschiedenis. Van Jim Clark tot Ayrton Senna en Michael Schumacher, de namen spreken voor zich. Om het volgende hoofdstuk van die dynastie te openen als Red Bull Ford, is voor ons als Red Bull Powertrains buitengewoon enerverend. Seizoen 2026 is weliswaar nog een tijd weg, maar voor ons begint het werk nu al op weg naar een nieuwe toekomst en een voortdurende evolutie van Oracle Red Bull Racing.”

Ford investeert 50 miljard dollar om de wereldwijde EV-revolutie te leiden. Het is het tweede grootste EV-merk in de Verenigde Staten, gedreven door het succes van de Ford F-150 Lightning en Ford Mustang Mach-E, terwijl het in veel landen marktleider is met de elektrische Ford E-Transit bedrijfswagen. Ford spant zich in om te voldoen aan de toenemende vraag van de consument en levert dit jaar wereldwijd circa 600.000 elektrische voertuigen. De afzet van elektrische voertuigen zal de komende jaren toe nemen tot 2 miljoen tegen het einde van 2026.

2026 wordt ook het jaar dat Ford als enige fabrikant actief is in alle lagen van de autosport, tot aan de Formule 1. Zo neemt Ford deel aan het WEC (inclusief 24 uur van Le Mans) en IMSA-kampioenschap met de Ford Mustang GT3, het WRC met de M-Sport Ford Puma Hybrid Rally1, de Baja 1000 met de Ford Ranger Raptor en Bronco en gaat het met de Ford Mustang de strijd aan in de NASCAR, NHRA en Supercars Championship. Daarbij blijft het merk zijn inspanningen voor de autosport benutten om nieuwe innovaties, technologie en software versneld beschikbaar te maken voor de consument. Dit geldt ook voor het nieuwe partnerschap. De samenwerking met Oracle Red Bull Racing moet een positieve bijdrage leveren aan de toekomstige elektrische modellen van Ford.

“We staan aan de vooravond van een spannend nieuw tijdperk voor Ford Performance”, vervolgt Farley. “We werken samen met Red Bull Racing om te winnen in de Formule 1, de koningsklasse in de autosport. Daarnaast gaat de populairste sportcoupé ter wereld, de Ford Mustang, de strijd aan in basis-raceklassen tot het Australische Supercars Championship, NASCAR en zelfs Le Mans. We bouwen aan ons offroad-leiderschap in het World Rally Championship, King of the Hammers, Baja 1000 en meer. Tegelijkertijd zullen we de wereld blijven prikkelen met toffe demonstratiemodellen zoals de SuperVan 4 en Mach-E 1400.”

# # #

Zelf rijden

Wil je als redacteur zelf een keer met een van de nieuwe Ford modellen rijden, neem dan contact op met de afdeling PR van Ford Nederland via prfordnl@ford.com. Lezers zijn uiteraard ook van harte welkom om een proefrit in te plannen bij één van de officiële Ford dealers. Het aanvragen van een proefrit kan via www.ford.nl/handige-links/ik-wil/proefrit-aanvragen.

Ford Motor Company

Ford Motor Company is een wereldwijd bedrijf, gevestigd in Dearborn, Michigan. Ford zet zich in voor een betere wereld, waarin iedereen vrij is om te bewegen en zijn dromen na te jagen. Het Ford+ plan voor groei en waardecreatie van Ford combineert bestaande sterke punten, nieuwe mogelijkheden en actieve relaties met klanten om de ervaringen en de loyaliteit van die klanten te verbeteren. Ford ontwerpt, produceert, verkoopt en onderhoudt een volledige lijn van verbonden, steeds meer geëlektrificeerde personenauto’s en bedrijfswagens en luxe voertuigen van Lincoln. Ford streeft naar een leidende positie op het gebied van elektrificatie, verbonden voertuigdiensten en mobiliteitsoplossingen, waaronder self-driving technologie. Ook biedt Ford financiële diensten aan via Ford Motor Credit Company. Ford heeft wereldwijd ongeveer 183.000 mensen in dienst. Ga voor meer informatie over Ford, de producten en Ford Motor Credit Company naar www.corporate.ford.com.

Ford of Europe produceert, verkoopt en onderhoudt voertuigen van het merk Ford in vijftig afzonderlijke markten en heeft ongeveer 34.000 werknemers in dienst. Joint ventures en zelfstandige activiteiten meegeteld, werken er ongeveer 55.000 mensen. Ford Europa bestaat uit Ford Motor Credit Company, Ford Customer Service Division en veertien productiefaciliteiten (tien eigen faciliteiten en vier zelfstandige joint venture-faciliteiten). De eerste auto’s van Ford werden in 1903 naar Europa verscheept, hetzelfde jaar waarin Ford Motor Company is opgericht. De productie in Europa begon in 1911.