Het Alfa Romeo ingenieursteam deed dynamische tests met het 00 -prototype van de 33 Stradale bij het Nardò Technical Center, de snelste cirkelvormige autotestbaan ter wereld. Op de legendarische Nardò Ring deden Alfa Romeo testrijders diverse tests waaronder rijden op topsnelheid van 333 km/h.
Rijdynamiek en prestaties in extreme omstandigheden
Ze testten de rijdynamiek en prestaties in extreme omstandigheden op zeer hoge snelheid. In het bijzonder bewaakte het testteam dynamische parameters zoals aerodynamica, topsnelheid, maximale temperaturen, voortstuwende koelsystemen en geluidsisolatie van de cabine. Dit alles voorafgaand aan de eerste levering, gepland om eind december in Italië te plaatsvinden.
Voor het type hogesnelheidstests dat uitgevoerd moest worden, was het duidelijk dat Alfa Romeo het Nardò Technical Center (NTC) moest kiezen, een van de meest geavanceerde test- en experimenteercentra ter wereld, gevestigd in Salento, waar de beroemdste automerken hun tests uitvoeren. Het Puglia ‘testterrein’, gebouwd in 1975 door FIAT, beslaat een gebied van 700 hectare, bezaaid met bossen en mediterrane struiken, en beschikt over 20 testbanen voor experimenten en ontwikkelingsactiviteiten op elk niveau.
Van deze circuits valt de beroemde Nardò Ring op voor hogesnelheidstests van auto’s en motoren, met een diameter van 4 km en een lengte van 12,6 km. Het circuit wordt beschouwd als het snelste cirkelvormige autocircuit ter wereld en biedt verschillende hellingen en relatieve compensatiesnelheden op elk van de vier rijstroken. Dankzij het lage parabolische profiel hebben bestuurders het gevoel dat ze op een eindeloos recht stuk rijden als ze op elke rijstrook rijden met de compenserende snelheid die de middelpuntvliedende kracht in evenwicht brengt.
Op deze ringbaan voerde het Alfa Romeo-team hogesnelheidstesten uit op de ontwikkelings-33 Stradale, waarbij de beoogde topsnelheid van 333 km/u en de acceleratie, die in minder dan drie seconden van 0 naar 100 km/u gaat, werden gevalideerd. Dit alles werd mogelijk gemaakt door het nauwkeurige werk dat Alfa Romeo-technici hebben verricht aan de aerodynamica, waarbij elke lijn van het sculpturale volume van de auto functioneel is om de beste aerodynamische prestaties te verkrijgen, om de prestaties van de 3,0-liter V6-twin-turbomotor te verhogen die meer dan 620 pk levert, met een 8-traps DCT-versnellingsbak, achterwielaandrijving en elektronisch sperdifferentieel. Een evolutie van de V6 die al in de meest prestatiegerichte auto’s van het Italiaanse merk te vinden was, de nieuwe motor is in de lengterichting in het midden gemonteerd en levert uitzonderlijke prestaties, alles volledig bevestigd in Nardò.