Origineel, speels, brutaal en – vooral – praktisch, Citroën’s Ami kon de kans niet missen om 4 jaar op de markt te vieren op de Autosalon van Parijs 2024. De aanwezigheid van de Ami op de show in Parijs begint met de Ami Tower: een vuurtoren die al van verre te zien is en die verschillende emblematische Ami-modellen samenbrengt: Ami Peps, Ami for All en Ami Rose Festival. Vervolgens komt er een voorproefje van de toekomstige Ami, die in 2025 in de verkoop zal gaan. Met een nieuw gezicht dat hem er volwassener en vriendelijker uit laat zien, wil het het succesverhaal van de Ami voortzetten, die al meer dan 65.000 klanten heeft gewonnen.
De Ami was een verrassing bij de lancering in 2020 en wekte verbazing en nieuwsgierigheid op. Het is een echt sociaal fenomeen geworden, dat meer dan 65.000 klanten trekt en het stedelijke en vooral voorstedelijke autolandschap door elkaar schudt. De Ami heeft de wereld van de vierwielers opnieuw uitgevonden door een flexibele elektrische mobiliteitsoplossing toegankelijk te maken – in de vorm van een eigenzinnig object met innovatieve architectuur, waarbij symmetrie een essentiële rol speelt in het ontwerp. De Ami heeft het leven van veel huishoudens veranderd door vrijheid, onafhankelijkheid en gemak in het dagelijks leven te brengen, dankzij zijn vele kwaliteiten.
Twee wereldpremières op de Autosalon van Parijs
Ami viert feest op de Autosalon van Parijs met twee wereldpremières.
Volgende generatie Ami
De eerste is een preview van de volgende generatie Ami, die in 2025 in de verkoop zal gaan. De uitstraling van de voorkant is veranderd, met behoud van de slanke maar ondeugende stijl. Hij geeft een knipoog naar zijn illustere voorganger, de 2 CV, door soortgelijke strepen op zijn vleugels aan te nemen om de carrosserie te markeren. Deze nieuwe versie valideert de nieuwe Night Sépia-livery die afgelopen april verscheen.
Ami Buggy Vision-concept
Op basis van deze versie hadden de ontwerpers plezier met het bedenken van een nieuwe editie van de avontuurlijke variant van het model in de vorm van het Ami Buggy Vision-concept, een vloeiende kijk op een model dat karaktervol, leuk en gewijd is aan nautische vrijetijdsactiviteiten. Vrolijk, feestelijk en inspirerend, de Ami stopt daar niet: hij wordt ook tentoongesteld in een toren die verschillende emblematische versies samenbrengt (Ami Peps, Ami for All, Ami Rose Festival). Een baken dat al van verre zichtbaar is, het is een echte uitnodiging om feest te komen vieren op de Citroën-stand.
Symmetrie blijft een fundamenteel element van het ontwerp van de Ami. Het draagt bij aan het oorspronkelijke karakter van de auto en helpt de kosten te minimaliseren door investeringen te verminderen. Het hellende vlak onder de voorruit wordt herhaald onder de achterruit. Het voegt dynamiek toe aan het silhouet van de Ami door de indruk te wekken de massa naar voren te duwen. Deze symmetrie komt terug in de deuren en vleugels. De vleugels zijn ook voorzien van een knipoog naar de illustere 2CV, met strepen gegoten in de vorm van de rechtervoorvleugel en de linkerachtervleugel (zie symmetrie). Dit motief verwijst naar de sleuven in de voorspatborden van de iconische auto uit 1948. Hoewel deze twee Citroëns in 2025 77 jaar van elkaar zullen scheiden, is de Ami een legitieme afstammeling van de 2CV: net als de laatste streeft hij naar eenvoud en gebruiksgemak voor iedereen.