Tijdens een van de belangrijkste weken aangaande de toekomst van Alfa Romeo, verklaarde een Italiaanse overheidsfunctionaris dat het gebruik van de naam ‘Milano’ – gekozen voor de onlangs onthulde nieuwe compacte sportieve auto – bij wet verboden is. De naam “Milano,” de publieksfavoriet, werd gekozen als eerbetoon aan de stad waar onze geschiedenis allemaal begon in 1910. Dit was niet de eerste keer dat Alfa Romeo de mening van het publiek vroeg bij het kiezen van de naam van een auto.
Ondanks dat Alfa Romeo van mening is dat de naam aan alle wettelijke eisen voldoet en dat er belangrijkere zaken zijn dan de naam van een nieuwe auto, heeft Alfa Romeo besloten “Milano” te veranderen in “Alfa Romeo Junior”. Dit in de geest van het bevorderen van wederzijdse begrip.
Jean-Philippe Imparato – CEO Alfa Romeo
“We zijn ons er terdege van bewust dat dit moment in de geschiedenis van het merk gegraveerd zal blijven. Het is een grote verantwoordelijkheid, maar tegelijkertijd is het een spannend moment. De keuze voor de naam Alfa Romeo Junior is volkomen natuurlijk aangezien deze sterk verbonden is met de geschiedenis van het merk en sinds het begin tot onze favorieten en tot de publieksfavorieten behoorde. Als team kiezen we er opnieuw voor om onze passie voor het merk te delen en het product en onze klanten tot prioriteit te maken. We hebben besloten de naam te veranderen, ook al weten we dat dit niet verplicht is, omdat we de positieve emotie die onze producten altijd hebben opgeroepen willen behouden en elke vorm van controverse willen vermijden. De aandacht voor onze nieuwe sportcompact die we de afgelopen dagen hebben gekregen, is behoorlijk opwindend omdat we een ongekend aantal bezoeken aan de online configurator hebben gehad, waardoor de website een paar uur crashte.”
Stefano Odorici – President of the Italian Alfa Romeo Dealers Association
“Alfa Romeo is een inclusief merk dat passie en positieve emoties verwelkomt en genereert. Je ziet het duidelijk als ik in de ogen van onze klanten kijk als ze bij onze dealers Alfa Romeo-auto’s komen bekijken, testen, kopen en ophalen. Om deze reden verwelkomen we de beslissing van het bedrijf om de naam van de auto te veranderen van Milano in Alfa Romeo Junior. Alfa Romeo Junior en Milano zijn prachtige namen die hun wortels hebben in de geschiedenis van het merk. Het is geen toeval dat ze meteen tot de publieksfavorieten behoorden.”
Oorsprong van de naam ‘Alfa Romeo Junior’
Na het succes van de Giulia en de Giulia Sprint GT coupéversie (ontworpen door Giugiaro voor Bertone) wil Alfa Romeo een jonger, nieuw publiek aantrekken dat graag een exclusieve auto wil, maar zonder buitensporige aanschaf- en exploitatiekosten.
Op 26 september 1966 werd in Balocco de GT 1300 Junior onthuld en ondanks het ontbreken van de naam ‘Giulia’ was hij de leider van een nieuwe Alfa Romeo-generatie.
Het belangrijkste mechanische verschil was de toepassing van de 1290 cc-motor met dubbele nokkenas. Deze was goed voor 89 pk en een topsnelheid van meer dan 170 km/u. Slechts iets minder dan de maximum snelheid van de 1600. De carrosserie was ook bijgewerkt met een speciale uitstraling.
Met meer dan 92.000 verkochte exemplaren werd de GT 1300 Junior al snel de bestseller in het assortiment en een waar statussymbool van zijn tijd.