Om inzicht te krijgen in de actieradius en efficiëntie van zijn elektrische aanbod, gaf Citroën UTAC, een wereldwijd gerenommeerd onafhankelijk concern, de opdracht om de positie van ë-C4 X binnen zijn concurrentielandschap te beoordelen en de vraag te beantwoorden: “Welk elektrisch model heeft de minste tijd nodig om 1.000 km af te leggen?”
Als antwoord op deze praktische vraag die elke klant van een elektrische auto overweegt en die van invloed is op zijn vermogen om lange ritten te maken, bleek de ë-C4 X met zijn versie met een autonomie van 420 km de snelste te zijn in het afleggen van deze afstand. Hij werd vergeleken met Renault Mégane, Volkswagen ID 3 en MG 4.
Acceptatie van elektrische modellen
De mogelijkheid om met een gerust hart lange reizen te maken, is een van de belangrijkste belemmeringen voor de acceptatie van elektrische modellen. Als reactie hierop heeft het ertoe geleid dat veel fabrikanten modellen aanbieden met een aanzienlijk bereik, maar met zwaardere, duurdere en meer stroomverbruikende batterijen. Citroën heeft echter een andere weg gekozen en gekozen voor redelijk grote, compacte, lichtgewicht en betaalbare batterijen. Deze keuze blijkt voordelig te zijn voor dagelijks woon-werkverkeer, waar een zware batterij een nadeel is. In combinatie met een snellaadvermogen van 100 kW en een efficiënte motor maakt hij een serene benadering van lange ritten mogelijk.
Samenwerking met UTAC
Om dit te illustreren, werkte Citroën samen met UTAC, een wereldwijd erkende toonaangevende groep op het gebied van autotests, validaties en certificeringen. De vraag die hen werd gesteld was simpel: hoeveel tijd kost het om 1.000 km af te leggen met een elektrische auto, met name de ë-C4X? Dit is de vraag waarmee een klant wordt geconfronteerd wanneer hij wordt geconfronteerd met specificaties zoals batterijgrootte, gecertificeerde actieradius, gewicht, laadsnelheid, enz., zonder volledig te begrijpen hoe dit zich vertaalt in gebruik in de echte wereld. Om referentiepunten te bieden, kreeg UTAC de opdracht om de test uit te voeren onder strikt vergelijkbare omstandigheden met voertuigen uit het competitieve veld van ë-C4 en ë-C4X: Renault Mégane e-Tech, Volkswagen ID 3 en MG 4.
Citroën ë-C4 als snelste uit de bus
De Citroën ë-C4 X kwam als snelste uit de bus bij het afleggen van de 1.000 km, met een totale tijd, inclusief opladen, van 11 uur en 57 minuten. De deelnemers deden er tussen de 14 en 67 minuten langer over om dezelfde afstand af te leggen. De resultaten, zoals aangegeven door de metingen van UTAC, worden verklaard door een lager energieverbruik en geoptimaliseerde oplaadtijden, waardoor de technische keuzes die zijn gemaakt voor ë-C4 X en, bij uitbreiding, ë-C4 worden gevalideerd.
ë-C4 en ë-C4 X bieden een ideale oplossing voor dagelijks woon-werkverkeer. Het gebruiksvriendelijke comfort trekt veel klanten aan voor korte ritten naar het werk, school of vrije tijd: stil rijden, soepel zonder schokken, trillingsvrij, dynamisch en zonder CO2-uitstoot. Voor dagelijks woon-werkverkeer biedt het opladen van de batterij aan een standaard stopcontact of een Wall Box bij aankomst op kantoor in de ochtend of ‘s avonds bij thuiskomst een oplaadtijd en actieradius die volledig bevredigend zijn voor gemoedsrust. De actieradius maakt het ook mogelijk om meerdere dagen te duren zonder de auto op te laden.