FIAT heeft tijdens de 2023-editie van de ADCE Grand Prix 2023 Awards, de meest prestigieuze prijs van de Europese creatieve gemeenschap gewonnen. Deze werd gepromoot door de Art Directors Club of Europe.
De ADCE-jury heeft het project ‘No Grey’ om deze reden bekroond. ‘Operatie ‘No Grey’ is erin geslaagd om van een marketingidee – geen grijze auto’s meer – waar doorgaans alleen de marketingafdeling en vakjournalisten bij betrokken zijn, een gedenkwaardig en spectaculair evenement te maken. Een stukje communicatie dat zich spontaan over de hele wereld verspreidde en er voor het eerst in slaagde de belangrijkste kernwaarde van FIAT aan iedereen over te brengen: Italiaansheid. Zo krijgt het merk wereldwijde zichtbaarheid zonder het mediabudget van zijn concurrenten.
Italië: het land van kleuren
Het ‘No Grey’-project, ontwikkeld door creatief bureau Leo Burnett en geproduceerd door Twister Film, gelanceerd in juni, benadrukt de strategische beslissing van FIAT om de productie van grijze auto’s stop te zetten. In de video legt Olivier Francois de strategie uit en wordt hij de hoofdrolspeler van de clip, waarin de 600e een diepe duik in kleur neemt, onder de claim ‘ITALIË. HET LAND VAN KLEUREN. FIAT. HET MERK VAN KLEUREN’. Een fris en kleurrijk project dat de vrolijke en popgeest belichaamt die het merk FIAT kenmerkt en dat meer dan 10 miljoen keer bekeken werd op YouTube. Daarnaast had de echo van het project een mondiale relevantie en kreeg het een wereldwijde dekking op vier continenten: Europa, Noord-Amerika, Zuid-Amerika en Azië.