1993 tot 2000: tweede Corsa-generatie zet succes van bestverkochte compacte auto voort
Koploper op het gebied van veiligheid: Corsa B was de eerste in zijn klasse met dubbele deurbalken en gordelspanners
Pocket rocket: Corsa GSi met 80 kW (109 pk), sportonderstel en scherpe styling
Begin van een nieuw tijdperk: tweede generatie Corsa was de eerste ‘made in Eisenach’
Rijplezier wordt elektrisch: nieuwe Corsa Electric in twee vermogensversies leverbaar
Amsterdam. De Opel Corsa is een langlopend succesverhaal. Sinds zijn introductie in 1982 heeft Opel meer dan 14,5 miljoen exemplaren geproduceerd. De bestseller boekt keer op keer succes. Het was de bestverkochte auto in het Verenigd Koninkrijk in 2021 en de populairste compacte auto in Duitsland in de afgelopen twee jaar. Inmiddels is de verkoop van de nieuwe Opel Corsa gestart, met een verbeterde digitale gebruikerservaring en een moderner en diverser ontwerp dan ooit tevoren. De nieuwe Corsa Electric is voor het eerst verkrijgbaar met keuze uit twee prestatieniveaus. Verder is de adaptieve Intelli-Lux LED-matrixverlichting, die de Corsa in 2019 introduceerde in het segment van de compacte auto’s, verder geoptimaliseerd. Dit zijn slechts twee voorbeelden van het succesrecept dat het kleinste Opel-model tot zo’n grote hit heeft gemaakt: het beschikbaar maken van innovaties uit hogere segmenten voor kopers van compacte auto’s. En dat tegen een betaalbare prijs.
De tweede generatie van de Corsa liet destijds een diepe indruk achter. Na het succes van de Corsa A, die Opel in 1982 introduceerde, zette de Corsa B een nieuwe norm toen hij precies dertig jaar geleden op de markt verscheen. Met een eigenzinnig ontwerp en geavanceerde veiligheidsvoorzieningen, gecombineerd met een hoog niveau van comfort en praktische voordelen, boekte hij wereldwijd succes en bereikte hij in 2000 zelfs de mijlpaal van vier miljoen verkochte exemplaren. Bovendien markeerde de Corsa B vanaf 1993 een nieuw tijdperk als de eerste Corsa die ‘made in Eisenach’ was.
De puntjes op de i: Corsa B-varianten met nieuwe stylingkenmerken
Onder leiding van Hideo Kodama zetten de ontwerpers destijds een gewaagde stap met de opvolger van de eerste Corsa. Als vervolg op het immense succes van de hoekige Corsa A werd in Rüsselsheim besloten om de Corsa voor vrouwen aantrekkelijker te maken. Kodama ging aan de slag en creëerde een veel rondere en zachtere Corsa, waarvan de koplampen leken op grote ogen. De vloeiende en ronde vormen waren geïnspireerd op de opvallende conceptauto Junior, die enkele jaren eerder veel aandacht trok. Behalve het esthetische aspect hadden de zachte contouren ook een praktisch voordeel: ze verbeterden de aerodynamica en verlaagden zo het brandstofverbruik.
Opmerkelijk was ook het afwijkende ontwerp van de drie- en vijfdeursmodellen. De ontwerpers hadden praktisch gezien twee modellen met een eigen karakter gecreëerd. Het driedeursmodel kreeg een sportief silhouet met een coupé-achtige styling, terwijl de vijfdeursversie de ‘gezinsversie’ was met een meer rechtopstaande achterklep. Hierdoor hadden de achterpassagiers meer ruimte en nam het bagagevolume toe tot maximaal 1.150 liter.
De Corsa B viel vooral op door zijn brede aanbod aan varianten. Met vijf uitrustingsniveaus, variërend van Eco via Swing, Joy en Sport tot de GSi, was er voor ieder wat wils. Bovendien konden klanten kiezen uit veel kleurenopties en afwerkingsniveaus. Ook bracht Opel behalve de drie- en vijfdeurs hatchbacks ook nog een stationwagon, een vierdeurs sedan en voor bepaalde regio’s zelfs een pick-up op de markt.
Benchmark voor comfort en veiligheid: Corsa B zet maatstaven in zijn klasse
De evolutie van de Corsa van generatie A naar generatie B resulteerde in aanzienlijke verbeteringen op het gebied van comfort en vooral veiligheid. De Corsa was met een lengte van bijna 3,73 meter 10 centimeter langer dan zijn voorganger en had ook een langere wielbasis en zeer korte overhangen. Bovendien was de voorruit verder naar voren geplaatst en boog de achterkant van het vijfdeursmodel steil naar beneden. Als gevolg van deze aanpassingen werd de Corsa B de absolute koploper in zijn klasse op het gebied van ruimte en bewegingsvrijheid, vooral voor wat betreft hoofd-, schouder- en beenruimte. Het interieur profiteerde van de grote ruiten en smalle raamstijlen, want die zorgden voor een lichte en luchtige sfeer en boden een uitstekend zicht rondom. Om er ook voor te zorgen dat het zicht van alle kanten helder bleef, zelfs bij slecht weer, had Opel speciale voorruitstijlen ontwikkeld, die regenwater langs de zijkanten wegleidden van de zijruiten. Bovendien waren de aerodynamisch ontworpen buitenspiegelbehuizingen voorzien van een kleine lip om de ophoping van vuil op de spiegel en ruiten te voorkomen.
De tweede generatie van de Corsa zette ook nieuwe veiligheidsnormen in het segment van de compacte auto’s. De torsiestijfheid van de carrosserie nam met 40 procent toe in vergelijking met zijn voorganger. Voor het eerst in deze klasse paste Opel dubbele stalen balken in de portieren toe, die passagiers extra bescherming boden in het geval van een zijdelingse aanrijding. Ook voorzag Opel de Corsa standaard van mechanische gordelspanners op de voorstoelen. In hoogte verstelbare veiligheidsgordels voor- en achterin, samen met zogeheten ‘anti-submarining’ stoelen – die het risico verkleinen dat een passagier bij een botsing onder de gordel door van zijn zitting afglijdt – waren andere belangrijke veiligheidskenmerken die aanwezig waren in alle Corsa-varianten. Bovendien was al kort na de lancering ook een fullsize airbag voor de bestuurder leverbaar.
Puur rijplezier: de sportieve Opel Corsa GSi
In 1993 introduceerde Opel de sportieve Corsa GSi 16V. Deze sportieveling was voorzien van gekleurde dorpels, bumpers en spoilers aan zowel de voor- als achterzijde. Elektronisch geregelde ABS, een toerenteller en brede banden behoorden tot de standaarduitrusting.
De Corsa GSi accelereerde in slechts 9,5 seconden van 0 naar 100 km/u en bereikte een topsnelheid van 195 km/u. Een sportief afgestemd onderstel met gasgevulde schokdempers zorgde voor een uitstekende wegligging. Sportstoelen en een met leder bekleed stuurwiel creëerden de juiste sfeer in de cockpit.
Rijplezier en duurzaamheid hand in hand
Tegelijkertijd liet Opel toen al zien dat rijplezier hand in hand gaat met verantwoordelijkheid. Duurzaamheid heeft bij Opel altijd centraal gestaan bij het ontwikkelingsproces van een nieuw model. De tweede generatie van de Corsa zette ook op dit gebied de norm dankzij efficiënte benzinemotoren met brandstofinjectie en katalysator. In 1993 voldeed de Corsa met zijn zuinige 1,2-liter motor met 33 kW (45 pk) al aan de emissienormen die pas drie jaar later van kracht zouden worden. Met een gemiddeld verbruik van 4,66 l/100 km werd de Corsa Eco door de ADAC en de ÖAMTC (de Duitse en Oostenrijkse ‘ANWB’) geprezen als ‘de zuinigste auto van Europa’ in zijn klasse. Bovendien was hij in het begin van de jaren 90 ook een van de stilste auto’s in Europa.
In 1990 was Opel een pionier in de auto-industrie met een recyclingcyclus voor kunststoffen uit auto’s. Bij het ontwerp van de Corsa B hield Opel al rekening met de recycling van autowrakken. Het gebruik van ongemengde kunststofcomposieten en eenvoudig demonteerbare bevestigingstechnieken voor individuele onderdelen droeg aanzienlijk bij aan milieuvriendelijke recycling. Met de start van de productie in de fabriek in Eisenach, dertig jaar geleden, werd de Corsa vervaardigd in een van de modernste en meest energie-efficiënte autofabrieken van Europa.