FIAT wordt steeds mondialer: in 2023 stegen de wereldwijd verkochte eenheden met 12% tot een totaal van 1,35 miljoen. Het merk is marktleider in vier binnenlandse markten met een marktaandeel van 21,8% in Brazilië, 12,8% in Italië, 15,7% in Turkije en 78,6% in Algerije. In Europa voerde de 500e voor het tweede jaar op rij de markt voor elektrische stadsauto’s aan.
De verhoging van het wereldwijde verkoopvolume bevestigt dat Fiat het eerste merk van Stellantis is in termen van verkoopvolume. Het wereldwijde leiderschap wordt benadrukt door de significante resultaten in Europa, Zuid-Amerika en het Midden-Oosten en Afrika.
Olivier François over de wereldwijde groei van Fiat
Olivier François, FIAT CEO en Global CMO van Stellantis, verklaarde: “In het afgelopen jaar zijn we wereldwijd gegroeid, hebben we onze positie als wereldspeler geconsolideerd en voor het derde jaar op rij heeft FIAT bewezen het nummer één merk van Stellantis te zijn in volume, met een wereldwijde score van +12% ten opzichte van vorig jaar, wat bijdraagt aan de uitstekende resultaten van de Groep.” En vervolgt: “In 2023 lanceerden we in Europa twee nieuwe belangrijke producten: de nieuwe Fiat 600 – die de terugkeer van FIAT in het B-segment markeert – en de nieuwe Topolino. Samen zullen ze ons leiderschap in het aanbod voor een steeds meer stedelijke duurzame mobiliteit nog sterker maken. In Zuid-Amerika bevestigde FIAT zijn leiderschap met een marktaandeel van 14,5%, samen met zijn leiderschap in Brazilië. In het Midden-Oosten en Afrika bevestigden we ook onze sleutelrol in Turkije en dankzij de nieuwe fabriek in Algerije betraden we een nieuwe belangrijke markt en namen we het voortouw in deze markt. Daarom zijn we klaar voor een geweldig 2024. En binnenkort begint het tweede seizoen van FIAT, dat leven geeft aan de andere kant van ons liefdesmerk, het merk dat staat voor inclusief, ingenieus, Italiaans en bovendien wereldwijd.”
Europa
De 500e, het speerpunt van de elektrificatiestrategie van FIAT, was vorig jaar Europa’s nummer één in het A+B BEV-segment met een marktaandeel van 14,7%, een stijging van 0,3 pt. ten opzichte van 2022. Het stond ook op de eerste plaats in Italië, Duitsland, Spanje, België en Oostenrijk; tweede in Frankrijk.
Op de markt voor stadsauto’s registreerde FIAT meer dan 230.000 Fiat 500’s (exclusief de BEV-versie) en behaalde de Panda een aandeel van 44,4%, wat de Europese suprematie van FIAT bevestigt.
Bij de bedrijfsvoertuigen stond FIAT Professional Ducato op nummer één van de Stellantis Group, met een 7e plaatsÞ op de markt voor lichte bedrijfsvoertuigen in heel Europa.
Fiat Professional
FIAT Professional was marktleider in bedrijfsvoertuigen, met 51.000 registraties wat neerkomt op een marktaandeel van 26,1% in 2023. Met name de Fiat Ducato, Doblò en Fiorino stonden op de eerste plaats in hun respectievelijke segment, terwijl de Scudo op de tweede plaats stond met een groei van 2,9% ten opzichte van het voorgaande jaar. Daarnaast was de Fiat Professional Ducato, gemaakt in Atessa (Italië), de bestseller in zijn thuisland met meer dan 21.900 registraties en een marktaandeel van 29,4% (+10% ten opzichte van 2022).
Bovendien heeft FIAT de weg vrijgemaakt voor zijn toekomstige verdere uitbreiding in MEA, door in maart 2023 voor het eerst opnieuw in Algerije te komen en zes modellen te introduceren om te voldoen aan de uiteenlopende mobiliteitsbehoeften van Algerijnse individuele en professionele klanten. Hier is FIAT marktleider met een marktaandeel van 78,6% en meer dan 50.000 verkochte voertuigen vorig jaar. Klanten kozen de Fiat 500 Hybrid, Tipo en 500X als hun favorieten in het segment van de personenauto’s, terwijl Doblo, Scudo en Ducato de meest verkochte bedrijfsvoertuigen zijn. Eind 2023 werd ook een spannend nieuw model geïntroduceerd, de Fiat Titano.